Dr.ir. Tjerk Oosterkamp benoemd tot hoogleraar Experimentele natuurkunde

Dr.ir. Tjerk Oosterkamp is met ingang van 1 april bij de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen benoemd tot hoogleraar Experimentele natuurkunde. Oosterkamp was al werkzaam bij het Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde.

Brede oriëntatie

Oosterkamp (1972) is breed georiënteerd. Zijn middelbareschooltijd bracht hij door op zowel het Gymnasium in Arnhem als de Los Gatos High School in Californië. Deze brede oriëntatie zette zich voort. Naast zijn opleiding in Engineering Physics aan de TU Delft studeerde hij Trompet aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Cum laude

Oosterkamp koos voor een loopbaan in de wetenschap: hij werd promovendus in Delft. In 1999 promoveerde hij cum laude op het Artificial atoms, on coherence and many body effects in semiconductor quantum dots.

Harvard

Aansluitend kreeg Oosterkamp een Talent Stipendium, dat hem als NATO-fellowship naar Harvard University (VS) bracht om te werken aan de ontwikkeling van nieuwe toepassingen voor zogenoemde tastmicroscopen, microscopen die op de tast een afbeelding van een oppervlak maken.

Universitair docent

In 2000 werd Oosterkamp in Leiden als universitair docent (ud) aangesteld. Hij ging in het Kamerlingh Onnes Laboratorium werken in de onderzoeksgroep Interface Physics, waar hij meewerkte aan de ontwikkeling van de snelste tastmicroscoop ter wereld en aan biomedische toepassingen van tastmicroscopen, amen met onder anderen onderzoekers van het LUMC. Zijn wetenschappelijke werk leidde in 2004 tot de (mede)oprichting van het hightech bedrijf Leiden Probe Microscopy BV.

Universitair hoofddocent

Na terugkeer van een sabbatical van een half jaar in 2008, die hij doorbracht bij het befaamde IBM Research Laboratory in Almaden in de Verenigde Staten, werd Oosterkamp bevorderd tot Universitair hoofddocent (uhd). Sindsdien werkt hij aan de ontwikkeling van een tastmicroscoop die met behulp van MRI-technieken drie-dimensionale afbeeldingen van zeer kleine objecten kan maken.

Erkenningen

Oosterkamp kreeg diverse erkenningen. Naast het al genoemde Talent Stipendium, ontving hij een VIDI-beurs van NWO (2002) en een ERC Starting Grant van de EU (2008). In 2009 werd Oosterkamp lid van De Jonge Akademie van de KNAW.