Persoonlijke leerstoel ‘Stress-related psychopathology’ voor Bernet Elzinga

Klinisch psycholoog dr. Bernet Elzinga is bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen benoemd tot hoogleraar. Met haar persoonlijke leerstoel versterkt zij zowel nationaal als internationaal de bredere profilering van de Universiteit Leiden op het terrein van stress en psychopathologie.

Talent binden

Bernet Elzinga

Interdisciplinaire samenwerking kenmerkt het onderzoek van Elzinga. Het complexe onderzoek naar psychische stoornissen in relatie tot stress beslaat meerdere onderzoekgebieden en verdient een eigen leerstoel. Elzinga meent dat een persoonlijke leerstoel past in deze tijd om talent te stimuleren en aan je te binden: ‘Als je moet wachten tot het pensioen van een hoogleraar, is iedereen uitgevlogen.’

Gevolgen van stress

Onderzoek heeft aangetoond dat de hersenen gedurende de kindertijd nog volop in ontwikkeling zijn. Kinderhersenen zijn zeer gevoelig voor blootstelling aan stressvolle gebeurtenissen als mishandeling en emotionele verwaarlozing. Zodoende kan chronische blootstelling aan stress langdurige gevolgen hebben voor de hersenen, maar ook voor hormonale stress systemen. Bernet Elzinga onderzoekt onder andere aan de hand van individuele variaties in genen of iemand meer of minder vatbaar is voor vroege stress. En welke invloed dat weer heeft op de ontwikkeling van de hersenen. Een andere vraag waar ze zich mee bezig houdt, is hoe misbruik van generatie op generatie wordt doorgegeven.

Academisch profiel Elzinga

Bernet Elzinga promoveerde cum laude bij Klinische psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en bij Psychiatrie aan de Vrije Universiteit. Elzinga werkt sinds 2002 bij de Universiteit Leiden bij Klinische psychologie. Elzinga heeft met succes het traject van wetenschappelijke subsidies doorlopen. Dit begon met een Veni-subsidie van NWO voor jong onderzoekstalent. Ze haalde met andere onderzoekers een onderzoeksbeurs in de open competitie binnen. In 2008 verwierf ze een Vidi-subsidie voor haar onderzoek naar de langetermijngevolgen van kindermishandeling en de rol van genetische kwetsbaarheid. Ze is daarnaast tot lid van De Jonge Akademie verkozen, de club van 50 jonge wetenschappers van de KNAW, die zich wetenschappelijk nadrukkelijk hebben bewezen.

(3 mei 2011/MvG)

Last Modified: 20-01-2012

Samenwerken met wetenschappers uit verschillende disciplines; dat is een belangrijke reden waarom Elzinga voor de Universiteit Leiden heeft gekozen. Haar persoonlijke leerstoel sluit naadloos aan bij de Leidse profileringsgebieden ‘Brain function and dysfunction over the life span’ en ‘Health, Prevention, and the Human Life Cycle’. Daar hangt het Leiden Interdisciplinary Network for Childhood abuse and neglect (LINC) weer mee samen. LINC bundelt expertise met betrekking tot kindermishandeling. Haar leerstoel ‘Stress-related psychopathology’ ondersteunt ook het onderzoek naar stress binnen het Leiden Institute for Brain and Cognition (LIBC).