Aankondiging College Econophysics

Financiële markten en hun gedrag: de kranten staan er bol van. Je kunt je afvragen of er voor een natuurkundige interessante aspecten te ontdekken zijn. Econofysica houdt zich sinds kort met dit soort vragen bezig. In maart 2011 start dr. Diego Garlaschelli in Leiden als tenure-track assistant-professor op het gebied van de Econofysica. Het college is gericht op derdejaars bachelor studenten Natuurkunde en Sterrenkunde en wordt in het Engels gegeven.

Onderwerpen college Econofysica:

• historische inleiding Econophysics
  • relatie tussen economie en natuurkunde
  • doelstellingen van de econofysica
  • stochastische processen en tijdreeksen
  • stylized facts van financiële tijdreeksen
  • correlaties tussen tijdreeksen
  • complexe netwerken en interactie tussen economische spelers
  • netwerkmodellen van welvaartsverdelingen en marktgedrag
  • internationale economische interacties: het World Trade Web

Het college wordt gegeven aan de hand van het boek: Econophysics: An Introduction, S. Sinha, A. Chatterjee, A. Chakraborti, B.K. Chakrabarti (Publisher: Wiley-VCH, 2010; ISBN: 978-3-527-40815-3)

Het eerste college is op maandag 2 mei 2011, 11:15-15:30u (in zaal HL106 (Huygens Lab., Niels Bohrweg 2, Leiden). Verder op de andere maandagen in mei en de eerste twee dinsdagen in juni.

Dr. Diego Garlaschelli

Dr. Garlaschelli behaalde graden in de Natuurkunde aan de Universiteit van Rome in 2001 en aan de Universiteit van Siena in 2005, beiden in zijn geboorteland Italië. Hij deed postdoctoraal onderzoek en verzorgde onderwijs aan het Department of Applied Mathematics, Australian National University (Canberra, Australia) , het Physics Department, University of Siena (Italy), het Institute of Complex Systems, Italian National Research Council (CNR-ISC, Rome), het CABDyN Complexity Center of the Said Business School (University of Oxford, UK) en meest recent als Research Fellow aan het Laboratory of Economics and Management, Sant’ Anna School of Advanced Studies (Pisa, Italy).

Zijn sterk interdisciplinaire onderzoek heeft zich met name gericht op de theoretische en empirische bestudering van complexe netwerken, socio-economische en biologische complexe systemen, econofysica en statistische fysica. In het bijzonder heeft hij bijgedragen aan de empirische karakterisatie van de topologie van economische, sociologische en ecologische netwerken door het ontwikkelen van verschillende theoretische modellen van gerichte, gewogen en adaptieve netwerken. Hij is de auteur van verschillende boekhoofdstukken en artikelen in toonaangevende tijdschriften, zoals Nature, Nature Physics, Physical Review Letters, New Journal of Physics, Physica, Oikos en Symmetry.

Nieuw in Leiden; Econophysics