Vici-subsidie voor Dirk Bouwmeester

Prof.dr. Dirk Bouwmeester heeft een VICI-subsidie van € 1,5 millioen gekregen voor zijn onderzoek op het gebied van kwantummechanica. De VICI is één van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland.

Speurtocht naar grenzen van kwantummechanica

Ondanks de revolutionaire wetenschappelijke bijdrage van kwantummechanica is het de vraag hoe fundamenteel deze theorie is. Via metingen aan kleine spiegeltjes bij extreem lage temperaturen gaan de onderzoekers op zoek naar mogelijke grenzen van kwantummechanica en van 4-dimensionale ruimtetijd.

Over Dirk Bouwmeester

Bouwmeester studeerde  en promoveerde in Leiden, en kwam via Oxford en Innsbruck als hoogleraar terecht aan de University of Santa Barbara in Californië. Voor zijn experimenten met kwantumteleportatie, driedeeltjes-kwantumverstrengeling en quantum cloning kreeg hij in 2005 de Descartesprijs. De Universiteit Leiden haalde Bouwmeester terug met behulp van de Europese Unie die een Marie Curie Excellence Grant van twee miljoen euro uitkeerde, bedoeld om binnen Europa een transnationale onderzoeksgroep op te zetten.

NWO Vernieuwingsimpuls

De Vici-subsidie is een van de drie subsidievormen van de Vernieuwingsimpuls. Vici is, net zoals de andere subsidies uit de NWO Vernieuwingsimpuls, bestemd voor vernieuwende en grensverleggende onderzoekers. Met de premie kunnen onderzoekers in vijf jaar tijd een eigen onderzoeksgroep opbouwen. De Vernieuwingsimpuls richt zich op onderzoekers die uitdagend en grensverleggend onderzoek willen doen. De Vernieuwingsimpuls is opgezet in samenwerking met het Ministerie van OCW, de KNAW en de Nederlandse universiteiten.