6 Vidi-subsidies voor Leidse onderzoekers

NWO heeft 6 Vidi-subsidies toegekend aan Leidse onderzoekers. Elke wetenschapper krijgt een bedrag van maximaal 800.000 euro om een onderzoekslijn te ontwikkelen en een eigen onderzoeksgroep op te bouwen.

Alle Leidse Vidi-winaars op een rij

Dr. P.J.I. (Peter) van Aelst, Universiteit Leiden – Politieke Wetenschappen

De machtsrelatie tussen politici en journalisten
Politici en journalisten kunnen niet zonder elkaar. Ze zoeken elkaar permanent op en trachten elkaar te beïnvloeden. Het zijn partners verwikkeld in een innige dans. Deze studie gaat in verschillende landen na wie in welke situatie de leidende partner is.

Dr. A.P. (Andrei) Parnachev, Universiteit Leiden - Leids Instituut voor Onderzoek in Natuurlunde (LION)

Gravitatie, snaren, en materie met sterke wisselwerkingen
Veel nuttige materialen zoals hoge-temperatuur supergeleiders hebben eigenschappen die te danken zijn aan de sterke wisselwerkingen tussen de elementaire bouwstenen. Het aangevraagde onderzoek zal een theoretische beschrijving geven door middel van een verband met modellen die zwak gravitationele wisselwerkingen hebben.

Dr. T.P.S. (Trui) Steen, Universiteit Leiden – Bestuurskunde

Omgaan met contrasterende belangen
Ambtenaren worden in hun werk geconfronteerd met contrasterende belangen. Hoe gaan zij hiermee om? De onderzoekers analyseren het samenspel tussen motivatie, betrokkenheid bij het algemeen belang, professionele normen en culturele achtergrond van een specifieke groep, namelijk veeartsinspecteurs in de voedselveiligheidsdiensten.

Dr. N.M. (Magnus) Palmblad, Leiden, LUMC – Parasitology

Zebrafish model systems for human disease
Zebrafish is a powerful model system in the biomedical sciences. The researchers will apply a combination of genomics and advanced proteomics to investigate how zebrafish models can help understand human diseases such as tuberculosis and cancer at the molecular level.

Dr. C. (Carsten) Stahn, Universiteit Leiden – Public International Law

Legal foundations of post-conflict peace
This project investigates how international law and the ethics of warfare can enhance the fairness and sustainability of the ending of conflict. It develops and tests principles of peacemaking, based on the study of post-conflict settlements, legal regimes and their application ( Kosovo, Bosnia, Iraq, Afghanistan).

Dr. G. M. Terwindt