Prof. dr. Carel ten Cate benoemd tot Wetenschappelijk Directeur IBL

Het faculteitsbestuur heeft met ingang van 1 september 2010 prof.dr. Carel ten Cate voor een periode van 4 jaar benoemd in de functie van Wetenschappelijk Directeur van het Instituut Biologie Leiden.

Carel ten Cate was eerder Opleidingsdirecteur Biologie. Hij zal samen met prof.dr. Peter Klinkhamer, prof. dr. Herman Spaink, dr. Remco Offringa en een nieuwe Instituutsmanager die per 1 december zal beginnen het managementteam van het instituut vormen.

Loopbaan

Ten Cate behaalde zijn doctoraat aan de Universiteit van Groningen (NL) in 1984, op het gebied van seksuele inprenting bij vogels. Na twee postdoctorale fellowships (Royal Society, SERC; 1984-1986) aan de Universiteit van Cambridge (UK) en een kort Fellowship (1987) aan de Universiteit Utrecht, keerde hij terug naar Groningen als Senior Research Fellow van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (1987). In 1992 verhuisde Carel naar Leiden om de leerstoel in Gedragsbiologie (Ethologie) te bekleden. Hij ontving de Niko Tinbergen Award van de Duitse Ethologische Society en is benoemd tot Honorary Fellow van de ‘American Ornithologists’ Union’. In 2007 was hij Fellow bij het Nederlands Institute voor Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS) en visiting professor aan de universiteit van Newcastle.

Inspiratie

“Dieren, en dus ook mensen, doen altijd iets - ook wanneer ze niets doen. Maar wat doen ze precies? En waar, wanneer, hoe, waardoor en waartoe? Voor mij, als bioloog, zijn dit fascinerende vragen naar de wortels van gedrag. Met als inspirator Niko Tinbergen (Nobelprijs, 1973), die in Leiden de basis legde voor de Gedragsbiologie. Een prachtig werkgebied, waar het doorgronden van hersenwerking even belangrijk is als evolutionair onderzoek en dat, in mijn geval, loopt van cognitie, leren en geheugen tot culturele evolutie, van vogelzang tot taal, van vogels en vissen tot mensen, en van veldonderzoek in Afrika tot labonderzoek.”

Onderzoek

Ten Cate is op wetenschappelijk gebied geïnteresseerd in de relatie tussen de mechanismen van het gedrag van dieren en evolutionaire processen. Zijn voornaamste onderzoeksgebied betreft de manier waarop dieren communiceren: de ontwikkeling, productie en perceptie, functie en evolutie van de visuele en vocale signalen bij vogels en vissen. De laatste jaren richt zijn onderzoek zich steeds meer op de cognitieve vermogens van vogels en in het bijzonder op vergelijkend onderzoek waarbij vogelzang wordt onderzocht om meer zicht te krijgen op verwerving, productie, perceptie en evolutie van taal bij de mens.

Gedragsbiologie

Deze film is gemaakt door Nicolien Pul, master student Science, Communication & Society’ van de Universiteit Leiden.