KNAW Onderwijsprijs naar Joost en Olivier

Het Blok IV onderzoeksproject en profielwerkstuk van Joost Pluim (Coornhert Gymnasium) en Olivier Paauw (Visser 't Hooft Lyceum) is één van de twaalf profielwerkstukken die in 2010 de KNAW onderwijsprijs hebben verdiend.

Joost en Olivier schreven hun werkstuk tussen september en december 2009 aan het Mathematisch Instituut van de Universiteit Leiden. Zij werden begeleid door mw.dr. Floske Spieksma.

De titel van het werkstuk was Waarom sta IK toch altijd in de file? Joost en Olivier analyseerden de fileproblematiek aan de hand van mathematische modellen. Eerder waren zij ook al genomineerd voor de Jan Kijne onderzoeksprijs van het Pre-University College.

Hun begeleider, mw Spieksma, schreef in haar beoordeling van het werkstuk: "De twee scholieren hebben zich eerstejaars Wiskunde eigen moeten maken, en daarnaast zelfstandig twee programmeertalen moeten leren. Dat hebben ze uitstekend gedaan. Zoals aangegeven hebben ze grote zelfstandigheid en creativiteit getoond in de keuze en simulatie van de verschillende verkeersmodellen. De samenwerking liep gesmeerd, zowel met de supervisor als onderling. Het verslag is helder gestructureerd. De opzet was om het leesbaar te maken voor `leken'. Naar mijn mening zijn de heren daarin goed geslaagd.

Vanwege de kwaliteit van het project, wil ik Olivier en Joost ook graag nomineren voor de Jan Kijne onderzoeksprijs. Zoals ik al heb gemotiveerd, zijn zij zeer creatief geweest in het ontwerpen van hun eigen verkeersmodellen. De geleerde Wiskunde kan het eerstejaarsniveau niet ontstijgen, dat is in ons vak vrijwel ondenkbaar. Wat wel het eerstejaarsniveau ruim ontstijgt, is het doorzettingsvermogen en inititiatief om met lastige modellen te gaan werken, en tevens de zelfstandigheid waarmee zij dit gedaan hebben. Ze hebben dat met verve gedaan. In dat opzicht zijn Joost en Olivier exemplarische studenten."

Voor de KNAW Onderwijsprijs werden maar liefst 490 werkstukken ingestuurd, door 191 scholen. Een jury van topwetenschappers koos uit deze enorme stapel 12 winnaars, drie per profiel. Olivier en Joost hebben gewonnen in de categorie Natuur en Techniek.

Meer informatie is te vinden op de site van de KNAW Onderwijsprijs.