‘Darwin in Leiden’ door Rinny E. Kooi nu ook Engelstalig

Over de sporen die Darwin, hoewel nooit in Leiden geweest, er toch achterliet.

Bijna weggegooid

Een paar jaar geleden liep biologe Rinny E. Kooi langs een aantal in een gang staande oude portretten, klaargezet om weggegooid te worden door iemand die de universiteit ging verlaten. Een ervan was een originele foto van Charles Darwin van Oscar Gustav Rejlander, gedateerd op 24 juni 1874. Later kwam Kooi erachter dat Pieter Harting, Utrechts hoogleraar die in Leiden een eredoctoraat ontving, Darwin ooit om een portret had gevraagd en dat Darwin er twee had gestuurd. Waarschijnlijk was Harting, bezig een portretalbum samen te stellen een gebruikelijk cadeau in die tijd, net als nu het liber amicorum. Ook is het waarschijnlijk dat het portret een van de twee door Darwin zelf gestuurde betreft.

Darwin in Leiden

Rinny E. Kooi.