Selectie architect eerste stap nieuwe bèta-campus

De Universiteit Leiden heeft voor de realisatie van haar nieuwe bèta-campus een architect geselecteerd. Ontwerpbureau Inbo in Rotterdam en JHK Architecten hebben als team de Europese aanbesteding voor fase 1 van de nieuwbouw voor de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen gewonnen.

Drie fases

De visie van architect Ad van Aert (JHK) en Hans Toornstra (Inbo) weerspiegelt de hoge ambities van de oudste universiteit van Nederland. Fase 1 betreft een nieuwbouwproject van 39.000 m² op het Leiden Bio Science Park. Het project telt drie fases die in het totaal zal 99.000 m² in beslag zullen nemen. De oplevering van de eerste fase staat gepland voor 2015.

Eén gebouw

De faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen bestaat uit een samenwerkingsverband van instituten op het gebied van natuurkunde, wiskunde, biologie, chemie, biofarmacie, informatica, milieu en sterrenkunde. In de toekomst wil de faculteit gehuisvest zijn in één gebouw, waarin de interactie tussen onderzoek en onderwijs en de samenwerking tussen onderzoeksrichtingen onderling centraal staat. Ruimtes die in het gebouw worden gerealiseerd zijn collegezalen, laboratoria en andere onderwijs- en onderzoekskruimtes, evenals werkruimtes voor personeel en algemene voorzieningen.

Schotel blijft intact

De basis van het nieuwe faculteitsgebouw wordt een brede vide die de volledige hoogte van het gebouw in beslag neemt, de ruggengraat van het gebouw. Dwars daarop komen aan weerszijden vijf 'ribben'. De vide verbindt faculteit en instituten en biedt alle ruimte voor ontmoeting en uitwisseling. Het nieuwe bèta-gebouw wordt een architectonische eenheid die goed past in de omringende stedelijke ruimte. De bestaande markante ’schotel’ met collegezalen wordt aan de nieuwbouw gekoppeld, maar er niet mee verweven.