Ontdekker van het jaar, Beste Proefschrift en Onderwijsprijs 2009

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen op 11 januari is bekend gemaakt wie de Ontdekker van het jaar 2009 is geworden, wie de Onderwijsprijs en wie de Juryprijs heeft gewonnen.

Laura Heitman

Laura Heitman is de winnaar van de C.J. Kokprijs: Publieksprijs en is de Ontdekker van het jaar 2009! Werknemers en studenten van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen konden afgelopen weken hun stem uitbrengen op hun favoriete ontdekker.

Ze ontdekte een nieuwe manier om bepaalde receptoren in de celmembraan te beinvloeden. Dat biedt zicht op nieuwe medicijnen die veel patientvriendelijker zijn.

Laura Heitman (1981) studeerde Bio-Farmaceutische Wetenschappen in Leiden. Al gauw raakte ze in de ban van de werking van bepaalde receptoren: eiwitten die reageren op specifieke moleculen en vervolgens signalen doorgeven in levende cellen. Van 2004 tot 2008 deed ze hier promotieonderzoek naar bij de vakgroep Farmacologie van het Leiden/Amsterdam Center for Drug Research. Sinds 2009 werkt ze bij diezelfde vakgroep als universitair docent.

Karin Öberg

Karin Öberg is de winnaar van de C.J. Kokprijs: Juryprijs! Deze kreeg zij toegekend voor het beste proefschrift van het jaar 2009. Zelf kon ze niet aanwezig zijn, daarom waren haar promotors Prof.dr. van Dishoeck en Prof.dr. Linnartz bij de uitreiking om de prijs voor haar in ontvangst te nemen.

Frans Witte

De winnaar van de verkiezing Docent van het jaar 2009 van de Faculteit W&N is Frans Witte. Van de 250 docenten aan de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen is Frans Witte als winnaar uit de strijd gekomen. “Inzet tot innovatie van zijn eigen onderwijs”, “Het talent om moeilijke onderwerpen helder uit te leggen” en “Hij neemt altijd de tijd voor vragen van studenten” zijn slechts een paar van zijn kwaliteiten die hebben geleid tot deze mooie titel.