Veel Darwin bij heropening Sylviuslaboratorium

Precies 150 jaar na de eerste uitgave van ‘On the Origin of Species’ opende Paul van der Heijden, rector magnificus en voorzitter van het College van Bestuur op 24 november het Sylviuslaboratorium het nieuwe onderkomen van het Instituut Biologie Leiden.

Toelichting op de foto's: Het Sylviuslaboratorium is door de gebruikers altijd geroemd om zijn functionaliteit. Maar het oog moet ook wat hebben, vond architect Ernst Jan Hoek, de architect die de verbouwing leidde. Hij liet per verdieping wandbedekking ontwerpen die aansluit bij het onderzoek dat op de betreffende verdieping wordt gedaan.

Eindelijk samen

De onderzoeksgroepen van Instituut Biologie Leiden (IBL) zijn nu eindelijk verenigd onder één dak. Het Sylviuslaboratorium biedt door zijn nieuwe onderzoeksfaciliteiten meer perspectief voor hoogwaardig onderzoek. Ook de biologiestudenten profiteren van de nieuwe faciliteiten.

Nieuwe faciliteiten

De nieuwe faciliteiten omvatten vijftig à zestig klimaatcellen voor verschillende klimaattypen en nieuwe onderzoeksapparatuur. De apparatuur van geneeskunde die nog in het gebouw aanwezig was, is weggehaald. Verder is het asbest waarvan de ventilatiekanalen waren gemaakt, verwijderd. Een hele operatie was het verhuizen van de aquaria en de vogelverblijven van het Van der Klaauw- naar het Sylviuslaboratorium.

Unilocatie dichterbij

De concentratie op de nieuwe locatie in de Leeuwenhoek brengt de biologie dichter bij het Gorlaeus laboratorium. En dat is weer een stap dichterbij een unilocatie voor de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Ook is het IBL nu gesitueerd nabij Naturalis, het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden en het Nationaal Herbarium Nederland gesitueerd, hetgeen bevorderlijk is voor de samenwerking.

Darwinweg

Na de openingsplechtigheid onthulden Bert Geerken, directeur van Naturalis, en Geertje van Gruting, vice-voorzitter van de Leidse gemeenteraad, het straatnaambordje ‘Darwinweg’. Niet toevallig werd deze dag tevens het boek ‘Darwin in Leiden’ gepresenteerd. Rinny.E. Kooi, bioloog bij IBL, beschrijft hierin haar zoektocht naar de connecties tussen Leiden en Darwin.

Fotoserie Heropening Sylviuslaboratorium