‘Het bruist bij LIBC-junior van de ideeën’

Hoe ontwikkelen de hersenen zich van de geboorte tot en met de adolescentie? En waarom worden jongeren zelf zo karig bedeeld met informatie over hun eigen brein in ontwikkeling? Twee nieuwe websites van het Leiden Institute for Brain and Cognition voorzien in een antwoord.

Wetenschap in de samenleving

Maandag 31 augustus, bij de officiële opening van het academisch jaar 2009-2010 presenteerde ontwikkelingspsycholoog en initiatiefnemer prof.dr. Eveline Crone de nieuwe websites en de bijbehorende initiatieven op het gebied van onderzoek en publieksvoorlichting. Crone: ‘Wij zien onze plek niet als wetenschap aan de ene kant en samenleving aan de andere. LIBC-wetenschappers zien wetenschap in de samenleving als onderdeel van de samenleving.’

Nieuw wetenschappelijk netwerk

De eerste website is LIBC-junior, een nieuw en interdisciplinair wetenschappelijk netwerk dat het brein in ontwikkeling bestudeert. Hoe ontstaat het menselijk denken en handelen, en hoe ontwikkelt het zich van geboorte tot adolescentie? Waarom gaat die ingewikkelde en ongelijkmatige ontwikkeling meestal zo goed, en waarom gaat het soms helemaal fout? Op de website leggen de onderzoekers uit wat ze doen, waarom ze dat doen en hoe ze het doen.

Zeven onderzoekslabs

Zeven onderzoeksgroepen met bijbehorende labs zijn gaan samenwerken in LIBC-junior. Ze bestuderen het hele scala aan aspecten van de ontwikkeling: hoe leert een kind praten en later lezen? Waarom is de invloed van een veilige hechting van een kind aan de ouders zo belangrijk voor de ontwikkeling, en waardoor wordt die gehechtheidsrelatie bepaald? Wat is precies autisme?

Neurowetenschappelijke methoden

Er is niet zoiets als wetenschap aan de ene kant en samenleving aan de andere, betoogt Eveline Crone tijdens de opening van het academisch jaar: ‘LIBC-wetenschappers zien wetenschapinde samenleving als onderdeel van de samenleving.’
Stuk voor stuk zijn het buitengewoon succesvolle groepen, zo stelde Crone in haar presentatie. En stuk voor stuk combineren ze al verschillende wetenschappelijke invalshoeken, vakgebieden en onderzoekstechnieken. Allemaal maken ze bijvoorbeeld gebruik van de nieuwste neurowetenschappelijke methoden, die ze combineren met gedragsonderzoek. In LIBC-junior willen ze het onderzoek naar een nog hoger plan tillen door de krachten te bundelen en de inzichten te delen.

Universitair onderzoeksprofiel

LIBC-junior sluit aan bij twee interfacultaire onderzoeksgebieden die de universiteit vorig jaar heeft aangewezen als zogenoemde profileringsgebieden: het gebied Brain function and dysfunction over the lifespan, waarin het Leidse hersen- en cognitieonderzoek is gebundeld, en het gebied Health, prevention and the human life cycle, dat medische, psychologische en maatschappelijke risico- en succesfactoren in kaart brengt van conceptie tot hoge ouderdom.

‘Het bruist bij LIBC-junior van de ideeën’, zo besloot Crone haar presentatie maandag de 31e. ‘Houdt ons in de gaten.’

Behapbaar

De website van LIBC-junior is uitstekend behapbaar voor geïnteresseerden die nieuwsgierig zijn naar wat we allemaal weten of nog aan het uitzoeken zijn over het samenspel van hersenen en omgeving in de cruciale fase van onze ontwikkeling tot wie we zijn.

Website voor jongeren

Kijk in je brein is specifiek bedoeld voor jongeren zelf, hoewel jongere, aldus Eveline Crone, ‘uiteraard een flexibel begrip is, dus bezoekt u gerust allemaal de site’.
Gek genoeg, zo ontdekte ze, is er heel veel informatie voor ouders en leerkrachten over de ontwikkeling van de hersens van vroege (pubers) en latere adolescenten - samen de groep tussen ca. 11 en 25 jaar – maar heel weinig voor jongeren zelf.

Wanneer de CITO-toets?

Leerkrachten lezen dus wel geregeld over de vraag of er wel een perfecte leeftijd is voor CITO-toets of studiekeuze, en ouders weten inmiddels dat het wetenschappelijk heel goed verdedigbaar is dat hun kinderen hun bed niet uit kunnen komen, maar voor de hoofdpersonen in het verhaal was er nog niet veel. En van hen stromen de verzoeken om informatie voor spreekbeurten en werkstukken juist dagelijks binnen.

Hersenreis met beelden

‘Een hersenreis met beelden’, zo noemt Crone de website Kijk in je brein, waar ze het jongerencommunicatiebureau YoungWorks voor engageerde. Surfend door de website nemen jongeren een kijkje in hun eigen hersenen en ontdekken hoe hun hersenen werken, wat wetenschappers dagelijks doen om hier meer over te weten te komen, en wat jongeren zo uniek maakt.

De website heeft ingangen naar:
- het brein
- breindomeinen
- mythes
- hersenonderzoek
- testimonials van onderzoekers
- spelletjes, proeven en links

In het werkgeheugen kunnen bezoekers informatie opslaan ten behoeve van spreekbeurten of werkstukken.

Voorafgaand aan de lancering organiseerden onderzoekers van Crones laboratorium een bijeenkomst met workshops, interviews en discussiegroepen voor scholieren van het Leidse Pre-University College, een traject voor getalenteerde en gemotiveerde leerlingen uit 5 en 6 VWO dat hen alvast deel laat uitmaken van de wereld van de wetenschap.