Leids/Delfts studenteam naar wereldwijde competitie synthetische biologie

Een team van Leidse en Delftse studenten Life Science&Technology (LST), Nanoscience en Bio-informatica werkt hard aan een bacterie-estafetterace waarmee het de strijd aanbindt in de iGEM-competitie.

In deze international Genetically Engineered Machine reiken 1200 studenten van 112 internationale topuniversiteiten naar het hoogste podium met een vinding op het gebied van de synthetische biologie. Tussen 30 oktober en 2 november presenteert het Leids/Delftse team zijn bacterie-estafetterace op de iGEM Jamboree, die wordt gehouden bij de prestigieuze universiteit Massachusetts Institute of Technology in Boston.

Zelf aan de slag

Het team werkt aan een bacterie die in staat is boodschappen door te geven aan andere bacteriën in zijn omgeving. De bacterie moet een kleursignaal doorgeven aan zijn buren, vergelijkbaar met een estafettestokje. Het team ontwikkelt hiervoor een rode en een groene bacterie, die tegen elkaar kunnen ‘racen’. In de synthetische biologie wordt een levende cel vanuit technologisch oogpunt bekeken en naar wens (her)ontworpen. Het doel van iGEM is om studenten te stimuleren door zelf met synthetische biologie aan de slag te gaan en dit vakgebied zo verder te ontwikkelen.

Technologische blik op de cel

Naast de kleursignalen waar het team aan werkt, kunnen in theorie ook andere boodschappen door middel van een bacterie-estafette worden doorgegeven. ‘Mogelijke toekomstige toepassingen van een ‘estafettebacterie’ zouden op het gebied van biosensoren liggen’, aldus Saeed Katiraei, lid van het team. ‘Daarbij kun je denken aan een bacterieel netwerk die signalen opvangt en doorgeeft net als menselijke zenuwcellen dat doen. Dit principe kan bijvoorbeeld worden gebruikt bij het opsporen en verhelpen van (milieu)verontreinigingen in een vroeg stadium.’

Het team

Het team bestaat uit vijf LST-studenten, een student Nanoscience  en een Bio-informatica. Het wordt vanuit de TU Delft begeleid en maakt ook gebruik van de faciliteiten van die universiteit.

Goud in 2008

De TU Delft doet voor de tweede keer mee aan de sinds 2003 bestaande iGEM-competitie en haalde vorig jaar met een ‘bio-thermometer’ een gouden medaille. Meer over het team en een animatie van de bacterie-estafette

(18 augustus 2009/Saeed Katiraei/CH)