Europese masterbul wiskunde

Ruim twintig internationale studenten hebben het diploma van ALGANT ontvangen, de masteropleiding algebraïsche meetkunde en getaltheorie van het Mathematisch Instituut in samenwerking met andere Europese universiteiten. Antibureaucratische creativiteit was nodig om alle regels met de Brusselse in overeenstemming te brengen.

Samenwerkingsverband

De diploma-uitreiking vond plaats in het klein auditorium van het Academiegebouw. De tweejarige masteropleiding ALGANT is in 2005 van start gegaan. De opleiding is een samenwerkingsverband tussen het Mathematisch Instituut van de Universiteit Leiden en de universiteiten van Bordeaux, Paris-Sud 11 en Padua. Niet-Europese studenten krijgen een Erasmus-Mundus-beurs uit Brussel en inmiddels stromen ook Europese studenten toe. De studenten – komend jaar zijn het er zestig – brengen aan twee van de vier deelnemende universiteiten een jaar door. Elk jaar wordt afgesloten met een gemeenschappelijke Algant Graduation. Dit jaar was Leiden de gastuniversiteit.

Felicitatiespeech

In haar felicitatiespeech benadrukte vice-rector Rietje van Dam het belang van internationale opleidingen als ALGANT: ‘Entering a truly European program has brought drastic changes to your personal lives, as profound cultural adaptation is required for all who decide to work and live in countries far from home, with different languages, customs, and cultural values. However, I am convinced that in the global environment in which we now all have to operate, a key role will be played by people like you, who have learnt to transcend their national boundaries, and to interact with people from different parts of the globe.’

De gediplomeerden van dit jaar met hun docenten.

Creativiteit

ALGANT is een van de eerste Erasmus-Mundus-programma’s die door de Europese Commissie geselecteerd werden. Bij de introductie in Leiden moesten de organisatoren op het Mathematisch Instituut de nodige antibureaucratische creativiteit aan de dag leggen om de lokale Leidse regels in overeenstemming met die van Brussel te brengen. Het blijkt namelijk dat hoewel het belang van internationalisering in de academische wereld vrij algemeen erkend wordt, de regelgeving in Nederland het bepaald niet gemakkelijk maakt om opleidingen samen met buitenlandse universiteiten aan te bieden. Rietje van Dam: ‘The key problem in Holland is the fact that the government funding of our Dutch universities is directly related to their student numbers, and to the count of diplomas they deliver. This makes it very complicated to accommodate students that only follow part of a program in Leiden, and spend the rest of the time at partner institutions. As a consequence, the 25 or so ALGANT master theses that have been written in Leiden in the last three years had to be kept out of the national funding system, and the Algant student registration took place in a grey zone of the administration of the Faculty of Science.’

Pioniersrol

Het is duidelijk dat internationale samenwerking in onderwijs en onderzoek steeds belangrijker wordt, en de pioniersrol die programma’s als ALGANT hierin spelen, is dat zij ervoor zorgen dat de Nederlandse wetten aan de academische realiteit worden aangepast, en niet omgekeerd. Vlak voor het zomerreces heeft de Tweede Kamer een nieuwe wet op het Hoger Onderwijs aangenomen die het op termijn mogelijk moet maken om gemeenschappelijke graden (joint degrees) uit te reiken. Of het daarvoor nodig zal zijn dat onze eigen NVAO prestigieuze buitenlandse instellingen moet ‘accrediteren’, moet de toekomst leren.

Studievisum

Omdat veel ALGANT-studenten tijdens hun studie een visum krijgen met een beperkte geldigheidsduur, is het belangrijk dat niemand studievertraging oploopt, en dat alle studenten er in slagen om hun masterscriptie voor de Graduation af te ronden. Dat zorgt er soms voor dat studenten hele nachten op het Mathematisch Instituut doorbrengen, maar aan het einde komt alles in de regel op zijn pootjes terecht. Instituutsdirecteur Peter Stevenhagen opperde in de toespraak voor zijn Mexicaanse afstudeerder, dat de ‘rendementscijfers’, waar de Nederlandse universiteiten zich de laatste jaren zo druk over maken, heel drastisch zouden verbeteren als ook voor Nederlandse studenten een studievisum aangevraagd zou worden, en dat iedereen die niet op tijd klaar is zonder pardon de grens over werd gezet.