Uitslag Biologie Olympiade Junior 2009

Op zaterdag 30 mei werd de Biologie Olympiade Junior afgesloten met een feestelijke prijsuitreiking in het Kamerling Onnes Gebouw door Prof. Edgar Groenen.

Voor de eindronde bij de Universiteit Leiden waren 19 leerlingen geselecteerd die het beste hebben gepresteerd bij een voorrondetoets op vwo-scholen uit het hele land. Dit jaar deden 5200 scholieren uit de onderbouwklassen mee aan de voorronde. Het thema van de eindronde in Leiden was antibiotica.

De eindronde begon met een inleidend college van Professor Kees van den Hondel over de werking van antibiotica. Door de ontdekking van antibiotica heeft de mens de meeste bacteriële infectieziekten overwonnen. Echter, een wereldwijde toename van antibioticumresistenties bij ziekteverwekkende bacteriën is een groeiend probleem. Professor van den Hondel legde uit hoe bacteriën via plasmiden resistentiegenen met elkaar kunnen uitwisselen, waardoor antibioticumresistenties zich kunnen verspreiden. Ook vertelde hij hoe zijn onderzoeksgroep nieuwe antibiotica probeert te ontdekken voor de voortdurende strijd tegen infectieziekten.

Tijdens het practicum gingen de olympisten puzzelen aan resistenties. Ze leerden hoe je plasmide-DNA van bacteriën kunt knippen met enzymen, hoe je DNA-bandjes kunt scheiden met behulp van gelelectroforese en hoe je aan het bandenpatroon de resistentiegenen kunt herkennen. Ook deden ze een groeitest van bacteriën op platen mét en zónder antibiotica. Tenslotte moesten ze de resultaten combineren en bedenken met welke antibiotica je een ziekte die wordt veroorzaakt door deze bacteriën zou kunnen bestrijden.

De olympisten hebben met volle teugen genoten van de unieke kans om een keer te kunnen werken in een universitair laboratorium en kennis te maken met de technieken die bij moleculair onderzoek komen kijken, zoals pipetteren, verdunnen, DNA knippen en gels gieten. Tijdens een oefenpracticum werden ze door biologiestudenten in korte tijd klaar gestoomd voor de practicumtoets. De leerlingen hebben ook gegeten bij studentenvereniging Augustinus, gebarbecued met de Leidse Biologen Club en een bezoek gebracht aan het Naturalis en de Hortus botanicus.

Bekijk de uitslag (in PDF formaat) door op de volgende link te klikken: Uitslag BOJ 2009