Natuurkundeshows zitten in de lift

In Europa gaat 10% van de kinderen een bezoek krijgen van een natuurkundeshow tijdens hun schoolopleiding. Dat zegt de stichting Rino, de Leidse initiatiefnemer en organisator van de natuurkundige roadshows. Rino werkt samen in EuroPhysicsFun (EPF), het Europese netwerk voor natuurkundeshows.

Enthousiasme

Stichting Rino is een initiatief van natuurkundestudenten van de Universiteit Leiden. Zij brengen hun enthousiasme voor natuurkunde over op het publiek door overal in het land, soms ook over de grens, natuurkundeshows te verzorgen. In deze shows komen verschillende spectaculaire experimenten, de natuurkunde achter de experimenten en de historische context aan bod. Meestal vinden deze shows plaats op middelbare scholen, maar ook musea en evenementen worden frequent aangedaan.

Samenwerking

EPF is een Europees initiatief van verschillende natuurkundeshows, zoals stichting Rino, om de samenwerking en kennisoverdracht onderling te bevorderen. Daarnaast maakt EPF zich sterk voor de promotie van natuurkundeshows als een goede manier om wetenschap te communiceren naar het grote publiek. Op dit moment bestaat het samenwerkingsverband uit 39 natuurkundeshows uit 18 verschillende landen.

Mijlpaal

Stichting Rino heeft een succesvol jaar afgesloten. Rino heeft meer dan honderd middelbare scholen bezocht en heeft daarmee meer dan 20.000 bezoekers bereikt. Daarmee is Rino een van de grootste shows in EPF, dat in totaal 400.000 bezoekers bereikt heeft in het afgelopen jaar. Afgaande op die cijfers zal 10% van alle schoolgaande jeugd in Europa ergens in hun opleiding een keer in aanraking komen met een natuurkundeshow. ‘Dit is een geweldige mijlpaal’, zegt Olivier Gaumer, organsiator van de jaarlijkse conferentie van EPF, ‘maar dit is slechts het begin. We willen onze interesse voor wetenschap zo veel mogelijk delen met het publiek.’

(23 juni 2009/SH)