Minister Plasterk takelt koepel Sterrewacht omlaag

Maandag 6 april komt minister Plasterk naar Leiden om de start van de renovatie van de Sterrewacht te starten. Als bestuurder en machinist van een grote mobiele kraan gaat de minister de grote koepel van de zogenaamde 10 duims kijker van het dak naar beneden takelen, zodat de koepel in de werkplaats kan worden gereden voor de renovatie.

Maandag 6 april, om 3 uur ‘s middags, aan de Sterrewachtlaan, maakt de minister in de oude collegezaal kort kennis met de ontdekkers van de exoplaneet (HD209458b). Daarna neemt hij plaats in de mobiele kraan.

Subsidie

Op 19 mei heeft minister Plasterk, in de oude timmerfabriek van de Schelde te Vlissingen, een subsidie van ca. 3 miljoen euro uitgereikt aan de universiteit ten behoeve van restauratie van de Leidse Sterrewacht. Inmiddels is de restauratie aanbesteed en wordt er begonnen met de bouwuitvoering. Een van de belangrijkste elementen van de restauratie is het herstel van de telescoopkoepels.  Het loopwerk van deze elektrisch draaibare en te openen koepels dient volledig te worden gereviseerd en daartoe is op het straatniveau een werkplaats ingericht.

Het jaar van de sterrenkunde

In het licht van ‘het jaar van de sterrenkunde’ zal minister Plasterk kennis maken met de ontdekkers van de exoplaneet (HD209458b), drie Leidse studenten onder leiding van dr. Ignas Snellen.

14.50-14.55 aankomst genodigden
15.00-15.05 aankomst minister
15.05-15.10 welkomstwoord prof.mr. paul van der Heijden
15.10-15.17 korte toespraak prof.dr. V. Icke, hoogleraar Theoretische natuurkunde en sterrenkunde