Barry van der Meer ontvangt VWN/NWO studentenbeurs

Natuurkundestudent Barry van der Meer heeft woensdag de VWN/NWO studentenbeurs in ontvangst genomen. Deze beurs dekt de registratiekosten voor de World Conference of Science Journalists 2009, die van 30 juni t/m 2 juli in Londen gehouden zal worden.

Van der Meer heeft zojuist zijn MA Physics & Communication behaald, volgde de cursus “Science Communication & Society Fundamentals” en liep stage bij het Leidsch Dagblad, Quest en Nieuwslicht. Barry hoopt te promoveren op een onderwerp in de wetenschapsjournalistiek.

Onderdeel van de beurs is het verlenen van hand-en-spandiensten tijdens Bessensap op 25 mei in NEMO in Amsterdam.

De beurs is een initiatief van Frank Nuijens van de World Conference of Science Journalists 2009 en is gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de Vereniging van Wetenschapsjournalisten in Nederland (VWN).

Naast Barry van der Meer ontvingen vijf andere studenten van de VU, Radboud Universiteit Nijmegen, en TU Delft de beurs.

Wetenschapsjournalistiek

Veel van de studenten hebben hun eerste stappen in de wetenschapsjournalistiek al gezet. Barry van der Meer heeft stage gelopen bij Leidsch Dagblad, Quest en Nieuwslicht, Roel van der Heijden bij KIJK, en Annelies Meijer zal binnenkort aan de slag gaan bij Het Klokhuis. Meijer: “Ik houd ervan om dingen beeldend en begrijpelijk te maken, om voorbeelden aan te dragen voor hetgeen wat zo moeilijk lijkt te zijn. En daar zou ik zó graag mijn werk van willen maken.”

World Conference of Science Journalists

Ze hopen allemaal de wereld van de wetenschapsjournalistiek beter te leren kennen tijdens de World Conference of Science Journalists. “Het doen van interessante workshops, praten met ervaren journalisten en horen wat er leeft in het vak lijkt me geweldig leuk en leerzaam om mee te maken,” zegt Barry van der Meer. Marjoleine van der Meij heeft nog een extra reden om zich op het verblijf in Londen te verheugen. “Een paar weken geleden heb ik mijn handtekening bij de notaris gezet; we hebben een studievereniging opgericht voor onze (nog verse) Masteropleiding Wetenschapscommunicatie aan de TU Delft. Ik wil tijdens de World Conference of Science Journalists graag zuster-verenigingen opsporen, mogelijke internationale projecten kunnen organiseren, oftewel ik kan mijn rol als bestuurslid perfect vervullen tijdens dit congres.”

Bessensap: evenement van NWO

Als eerste vingeroefening zullen de studenten aan het werk worden gezet tijdens Bessensap, het jaarlijkse evenement dat NWO organiseert samen met de VWN. Ze zullen u op 25 mei ontvangen, met hulp, raad en daad terzijde staan en u vragen wat uw ervaringen op de dag zelf zijn. Dat laatste zal onderdeel uitmaken van het verslag van de dag. Van der Meer: “Ik zal mij allereerst volledig inzetten voor Bessensap om me daarna begin juli als ‘wetenschapsjournalist-rookie’ op alle fronten van het vak te kunnen verbeteren.”

Studenten

Van links naar rechts: Marjoleine van der Meij (TU Delft), Kurian Joseph Kattukaren (TU Delft), Rogier Overkamp (VU), Roel van der Heijden (Radboud Universiteit Nijmegen), Annelies Meijer (VU) en Barry van der Meer (Universiteit Leiden).