Steven David
Pre-PhD kandidaat
- Naam
- Drs. S.A. David
- Telefoon
- +31 70 800 9500
- s.a.david@fgga.leidenuniv.nl
Steven David participeert als duale promovendus in het programma van Leiden University Dual PhD Centre The Hague. Werktitel proefschrift: 'How do students develop autonomy? – Constructing a theory that explains the development of key competencies for autonomous lifelong learning in 21st century vocational education'.
Meer informatie over Steven David
Meer informatie over Steven David
Steven David heeft een vrij programma in de Psychologie gevolgd aan de Universiteit van Amsterdam, met als centrale thema’s leren, instructie, toetsing en kwaliteitszorg in het onderwijs. In 2007 studeerde hij af bij de programmagroep Psychologische Methodenleer, waar hij normeringsonderzoek deed voor de SchoolVragenLijst (SVL) bij ruim 10.000 leerlingen in meer dan 500 klassen van 88 scholen binnen het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.
Na zijn studie heeft Steven bijna 10 jaar gewerkt als onderzoeker en beleidsmedewerker bij de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO), die toezicht houdt op de kwaliteit van het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. Sinds 2019 is hij werkzaam als strategisch beleidsadviseur bij ROC Mondriaan, die beroepsonderwijs, voortgezet algemeen volwassenenonderwijs en educatietrajecten verzorgt voor circa 25.000 studenten in de regio Haaglanden. In deze functie adviseert hij het College van Bestuur en hoger management over de meerjarenstrategie van de instelling, het optimaliseren van de integrale kwaliteitszorgcyclus, en het evidence-informed werken aan onderwijsverbetering en -verrijking.
In februari 2024 is Steven gestart bij het DPC, met Dr. Dineke Tigelaar als persoonlijk begeleider. Zijn onderzoek is gericht op de competenties die nodig zijn voor een levenlang leren en ontwikkelen in een kennissamenleving die onderhevig is aan constante maatschappelijke verandering. Autonomie is hierin een centrale waarde. Maar hoe studenten autonomie ontwikkelen wordt nog niet goed verklaard door bestaande theorieën binnen de psychologie, omdat die zich vaak beperken tot een bepaald aspect van autonomie. Zo is de Self-Determination Theory (Ryan & Deci, 2000) beperkt tot het begrijpen van motivatie, en zijn er verschillende modellen van Self-Regulated Learning (SRL), die zich voornamelijk beperken tot cognitieve en metacognitieve aspecten.
Momenteel werkt Steven aan een onderzoeksvoorstel dat zal resulteren in een proefschrift met de werktitel How do students develop autonomy? – Constructing a theory that explains the development of key competencies for autonomous lifelong learning in 21st century vocational education. In dit onderzoek beoogt hij een theorie te construeren, die adequaat verklaart hoe autonomie in de volle breedte ontwikkelt in studenten binnen het (beroeps)onderwijs. Daarbij volgt hij de vijf stappen van de Theory Construction Methodology (TCM) van Borsboom et al. (2021): 1) identificeren van fenomenen, 2) ontwikkelen van een verbale prototheorie, 3) formaliseren van de theorie en fenomenen, 4) controleren van de verklarende adequaatheid, en 5) evalueren van de theorie.
Pre-PhD kandidaat
- Faculteit Governance and Global Affairs
- Dual PhD Centre