Peter Kop
Vakdidacticus Wiskunde
- Naam
- Drs. P.M.G.M. Kop
- Telefoon
- +31 71 527 3470
- p.m.g.m.kop@iclon.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-5721-7409
Peter Kop is al ruim 35 jaar docent in het voortegzet onderwijs. Naast lesgeven is hij jarenlang betrokken geweest bij de eindexamens wiskunde A. Sinds 2002 is hij werkzaam als vakdidacticus bij het ICLON. Daarnaast is hij lid (geweest) van verschillende syllabuscommissies, auteur bij de vernieuwingscommissie Ctwo en de Wageningse methode en voorzitter van de Zebrareeks.
Vakdidacticus Wiskunde
- ICLON
- Opleiden
- Kop P.M.G.M., Janssen F.J.J.M., Drijvers P.H.M. & Driel J.H. van (2021), Promoting insight into algebraic formulas through graphing by hand, Mathematical Thinking and Learning 23(2): 125-144.
- Kop P.M.G.M., Janssen F.J.J.M., Drijvers P.H.M. & van Driel J.H. (2020), The relation between graphing formulas by hand and students’ symbol sense, Educational Studies in Mathematics 105: 137-161.
- Kop P.M.G.M. (18 november 2020), Graphing formulas by hand to promote symbol sense: Becoming friends with algebraic formulas (Dissertatie, Leiden University Graduate School of Teaching (ICLON), Leiden University) ICLON PhD Dissertation Series. Promotor(en): Janssen F.J.J.M., Drijvers P.H.M. & Driel J.H. van.
- Kop P.M.G.M., Wesker L. & Vogels H. (2018), Mild en rechtvaardig wiskunde B examens corrigeren. [overig].
- Wesker L. & Kop P.M.G.M. (2018), Met wijsheid en mildheid, Euclides 95(5): .
- Gravemeijer K., Galen F. van & Kop P.M.G.M. (2018), Statistiek voor morgen. [overig].
- Kop P.M.G.M., Janssen F.J.J.M., Drijvers P. & Driel J. van (2018), Graphing formulas with pen and paper by experts (and students). [conferentie poster].
- Kop P.M.G.M. (2018), Statistiekonderwijs in de onderbouw voor vandaag en morgen. In: Bruin-Muurling G., Eerde D. van, Galen F. van, Gravemeijer K. & Stiphout I. van (red.), Statistiekonderwijs voor morgen. Utrecht.
- Soto y Koelemeijer G., Janssen F.J.J.M. & Kop P.M.G.M. (2017), Shaping Mathematics into Stories by means of Propp’s Narratemes, Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 14(2): 657-669.
- Streun A. van & Kop P.M.G.M. (2017), Het ontwerpen van wiskundige denkactiviteiten onderbouw havo-vwo. Implementatie examenprogramma havo/vwo 2015. Deventer: SLO.
- Kop P.M.G.M, Janssen F.J.J.M, Drijvers P.H. & Driel J.H. van (2017), Graphing formulas: unraveling experts’ recognition processes, The Journal of Mathematical Behavior, 45: 167-182.
- Streun A. van & Kop P.M.G.M. (2017), Ontwerpen van wiskundige denkactiviteiten bovenbouw havo-vwo. Enschede: SLO publicaties.
- Kop P.M.G.M. (2017), Teaching the graphing of formulas to improve students' symbol sense, Mathematics Education beyond 16: Pathways and Transitions. CETL-MSOR Conference 10 juli 2017 - 12 juli 2017. Birmingham: CETL-MSOR Conference (10/07/2017-12/07/2017).
- Kop P.M.G.M. & Streun A. van (2016), Wiskunde. In: Janssen F.J.J.M., Hulshof H. & Veen K. van (red.), Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Leiden/Groningen: Universiteit Leiden/Universiteit Groningen. 283-306.
- Streun A. van & Kop P.M.G.M. (2016), Ontwerpen van wiskundige denkactiviteiten bovenbouw havo-vwo Implementatie examenprogramma havo-vwo 2015. In: , SLO publicaties. Enschede: SLO.
- Kop P.M.G.M., Janssen F.J.J.M., Drijvers P. & Van Driel J.H. (2016), Recognition and heuristics in graphing formulas. 13th International Congress on Mathematical Education 24 juli 2016 - 31 juli 2016.
- Kop P.M.G.M., Janssen F.J.J.M., Drijvers P.H., Veenman M.V. & Van Driel J.H. (2015), Identifying a framework for graphing formulas from expert strategies, The Journal of Mathematical Behavior, 39: 131-134.
- Kop P.M.G.M., Janssen F.J.J.M., Drijvers P., Veenman M. & Van Driel J.H. (2015), Identifying a framework for graphing formulas from expert strategies, Higher Education 39: 121-134.
- Broek L. van den, Geurtz T., Haandel M. van, Hombergh D. van den, Kop P.M.G.M., Reuling H. & Smaalen D. van (2015), Wageningse methode Klas 4 VWO wisA, wisB, havo A, havo B. Lesmateriaal ontwikkeld in het kader van de nieuwe examenprogramma’s.
- Barneveld E. van, Boer W., Giessen C. van de, Kop P.M.G.M. & Ree H. van der (2015), Modules wiA havo domein statistiek. Lesmateriaal ontwikkeld in het kader van de nieuwe examenprogramma’s.