Diego Salazar Morales
Universitair docent
- Naam
- Dr. D.A. Salazar Morales Ph.D.
- Telefoon
- +31 70 800 9400
- d.a.salazar.morales@fgga.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-3967-1958

Ik ben een politicoloog met een gerichte onderzoeksagenda die twee onderling verbonden lijnen omvat: (i) het begrijpen van de contextuele factoren en institutionele kaders die politici en ambtenaren in staat stellen om succesvolle beleidsresultaten te behalen in het Mondiale Zuiden; en (ii) het decentraal benaderen van Public Administration door het te theoretiseren vanuit kritische en dekoloniale perspectieven, waarbij dominante kaders ter discussie worden gesteld en alternatieve epistemologieën naar voren worden gebracht.
Ik ben universitair docent aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden in Nederland. Eerder was ik vast aangesteld als Lecturer in Public Policy aan Ulster University in het Verenigd Koninkrijk, gesteund door de British Academy onder de categorie ‘exceptional talent’. Daarnaast heb ik onderzoeks- en onderwijsposities bekleed aan diverse instellingen, waaronder CIVICA – The European University of Social Sciences, de Hertie School of Governance in Berlijn, LSE IDEAS (London School of Economics), King’s College London, de University of Limassol en de Pontificia Universidad Católica del Perú. Voor meer informatie, bezoek mijn website: www.salazar-morales.com
Gebaseerd op mijn professionele ervaring bij het Peruaanse Ministerie van Onderwijs en het Nationaal Planningscentrum heb ik een methodologische benadering ontwikkeld die toegepaste econometrie combineert met kritische en postkoloniale perspectieven. Mijn werk is gepubliceerd in toonaangevende tijdschriften zoals Journal of Public Administration Research and Theory, Public Management Review, Governance, Critical Policy Studies, Teaching Public Administration, Regional and Federal Studies, Studies in Higher Education, Journal of Education Policy en het British Journal of Sociology of Education, onder andere.
Mijn onderzoek is ook onder de aandacht gebracht in belangrijke internationale kranten en mediakanalen, waaronder Deutsche Welle (Duitsland), Folha de São Paulo (Brazilië), Radio Cadena SER (Spanje), DELO (Slovenië), La Ciencia que Somos (Mexico), Radio Programas del Perú, de Review of Democracy (Central European University) en The Conversation (Frankrijk).
Ik behaalde mijn eerste doctoraat in Public Services Management & Organisation aan King’s College London. Mijn tweede doctoraat in Politicologie en Bestuurkunde behaalde ik Summa Cum Laude aan de Hertie School of Governance in Berlijn. Daarnaast heb ik een MSc in Public Policy & Public Administration van de London School of Economics, en volgde ik opleidingen in Data Science, Causale Inferentie en Econometrische Modellering aan de University of Oxford en CIVICA – The European University of Social Sciences.
Ik zet mij in voor het tegengaan van academische ongelijkheid in het Mondiale Zuiden. In dit kader heb ik in 2009 het Instituto de Estudios Políticos Andinos (IEPA) opgericht, waar ik tot 2011 Algemeen Directeur was en sinds 2014 als Research Fellow verbonden ben. Onlangs heb ik meegewerkt aan de oprichting van het Observatory of Executive Power (OBPEX), dat onderzoekt hoe de uitvoerende macht het beleidsproces in Latijns-Amerika beïnvloedt.
Universitair docent
- Faculteit Governance and Global Affairs
- Instituut Bestuurskunde
- Cingolani L. & Salazar-Morales D.A. (2024), The role of public workforce diversity and the administrative ecosystem in advancing digital public service innovation, Public Management Review 26(10): 2966-2991.
- Salazar Morales D.A. & Pineda P. Lauriano L.A. (2024), Governing schools in times of pandemic: a set‐theoretical analysis of the role of policy capacities in school closure, Governance : .
- Salazar-Morales D.A. (2023), Conceptualising the ministerial adviser in Latin America: roles and relationships with the bureaucracy . In: Shaw R. (red.), Handbook on ministerial and political advisers. New Zealand: Edward Elgar. 266-281.
- Pineda P. & Salazar Morales D.A. (2023), Managerialism, accreditation and insecure academic employment across different higher education traditions, Studies in Higher Education 49(11): 1-24.
- Salazar-Morales D.A. (2022), A mercantile theory of expert knowledge utilization in patrimonialist bureaucracies: evidence from the health sector in Peru, Journal of Public Administration Research and Theory 33(3): 391-406.
- Pineda P., Salazar Morales D.A. & Celis J. (2021), School choice, institutional environments and the precarisation of teachers’ working conditions in not-for-profit charter schools, British Journal of Sociology of Education 43(2): 237-259.
- Salazar‐Morales D.A. (2021), The reputational basis of policy success in comparative perspective: evidence from the education sector in Peru and Bolivia, Governance 35(1): 143-165.
- Salazar-Morales D.A. & Hallerberg M. (2021), The role of fiscal coordination and partisanship in the Spanish fiscal federalist system, Regional & Federal Studies 32(5): 617-639.
- Salazar-Morales D.A. & Hallerberg M. (2021), The role of fiscal coordination and partisanship in the Spanish fiscal federalist system: lessons for European Union reforms. Dahrendorf Forum (London School of Economics Ideas). [overig].
- Salazar-Morales D.A. & Amaral Lauriano L. (2020), A typology of the Latin American civil servant: patronage appointee, technocrat, loyalist, or careerist. In: Sullivan H., Dickinson H. & Henderson H. (red.), The Palgrave handbook of the public servant: Palgrave McMillan. 1-22.
- Salazar Morales D.A. (2020), Neoliberal governmentality in the Peruvian higher education: an example of students’ unions’ resistance and conflict. In: Murphy M., Burke C., Costa C. & Rille R. (red.), Social theory and the politics of higher education: critical perspectives on institutional research. London: Bloomsbury academic. 219-238.
- Salazar-Morales D.A. & Hallerberg M. (2020), Trilateral competitive interdependence: European and American trade policy choices and the rise of China. In: Spoon Jae-Jae & Ringe N. (red.), The European Union and beyond: multilevel-governance, institutions and policymaking. Colchester: European council of political research press. 219-238.
- Mogollón G. & Salazar-Morales D.A. (2019), Prólogo: la política de la política comercial en América Latina, Revista Andina de Estudios Políticos 9(1): 1-4.
- Salazar-Morales D.A. & Hallerberg M. (2019), Shaping a new international trade order: competition and co-operation among the European Union, the United States, and China. Dahrendorf forum (London School of Economics Ideas). [overig].
- Salazar Morales D.A., Araujo C. & del Carmen M. (2018), Prólogo al número especial: gran corrupción y actores privados en América Latina, Revista Andina de Estudios Políticos 8(2): .
- Salazar Morales Diego.A. & Angles Arenas A. (2018), El diseño institucional de la corrupción: vacíos regulatorios en contrataciones públicas con el Estado. Análisis del Programa Nacional de Dotación de Materiales Educativos del Perú. Pontificia Universidad Catolica del Peru. [working paper].
- Salazar Morales D.A. (2017), Sermons, carrots or sticks?: Explaining successful policy implementation in a low performance institution, Journal of Education Policy 33(4): 457-487.
- Alza Barco C. & Salazar Morales D.A. (2017), Corrupción y diseños institucionales en América Latina, Revista de Ciencia Pol{í}}tica y Gobierno 4(8): 5-10.
- Nureña C.R., Ramírez I. & Salazar Morales D.A. (2014), Jóvenes, universidad y política: una aproximación a la cultura política juvenil desde las perspectivas de los estudiantes de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima: Secretaría Nacional de la Juventud – Ministerio de Educació.
- Salazar Morales D.A. (2014), Crónica de un Conflicto anunciado: el caso del conflicto social en Bagua (5 y 6 de junio de 2009). In: Alza C. (red.), Aprender de la experiencia: ocho casos para enseñar políticas públicas. Lima: Pontificia Universidad Catolica del Peru.
- Calmet Y. & Salazar Morales D.A. (2013), VRAEM: políticas de seguridad pública en zona de conflicto, Cuadernos de Marte 4(5): 157-186 (5).
- Salazar Morales D.A., Prieto Barragán T. & Alza C. (2013), Oportunidad para Servir: el caso de la creación del Cuerpo de Gerentes Públicos en el Perú. In: Alza C. (red.), Aprender de la Experiencia: ocho estudios de caso para enseñar Políticas Públicas y Gestión Pública. Lima: Pontificia Universidad Catolica del Peru.
- Salazar Morales D.A. (2012), Agenda juvenil indígena en el Perú: Apuntes para un movimiento en construcción. In: Rodriguez E. (red.), Movimientos juveniles en América Latina y el Caribe: entre la tradición y la innovación. Lima: UNESCO.
- Manco Ponciano K. & Salazar Morales D.A. (2012), ¿Quién accede a la educación superior en el Perú?: Juventud y pobreza en estudiantes deeducación universitaria y tecnológica superior. In: Rodriguez Ernesto (red.), Subjetividades diversas: Análisis de la situación política, social y económica de las juventudes peruanas. Montevideo: UNESCO. 187-209.