Universiteit Leiden

nl en

Bianca Boyer

Universitair docent

Naam
Dr. B.E. Boyer
Telefoon
+31 71 527 2727
E-mail
b.e.boyer@fsw.leidenuniv.nl
ORCID iD
0000-0003-2344-7334

Bianca Boyer is universitair docent bij de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie. Ze onderzoekt de effectiviteit van behandelingen voor kinderen en jongeren met neurobiologische ontwikkelingsstoornissen, met name ADHD en Autismespectrumstoornissen.

Meer informatie over Bianca Boyer

Bianca Boyer is universitair docent bij de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie. Ze onderzoekt de effectiviteit van behandelingen voor kinderen en jongeren met neurobiologische ontwikkelingsstoornissen, met name ADHD en Autismespectrumstoornissen.

Onderzoek naar behandeling van ADHD en Autismespectrumstoornissen

Wetenschappelijke kennis over ADHD en ASS bereikt de praktijk vaak moeilijk. En andersom is dat ook zo: de wetenschap wordt vaak gedreven door interessante onderzoeksvragen die vervolgens in de praktijk maar weinig bruikbaar blijken te zijn. Boyer wil deze twee werelden dichter bij elkaar brengen om zo het onderzoek naar en de zorg voor deze kinderen en jongeren te verbeteren.

Dit doet ze op drie manieren. Door de klinische praktijk te gebruiken als inspiratie voor de wetenschap, mechanismen te bestuderen om de behandeling voor deze groep te optimaliseren en door wetenschappelijke kennis te implementeren in de klinische praktijk.

Voorafgaand aan haar onderzoek spreekt Boyer vaak met de doelgroep van haar onderzoek, zoals jongeren met ADHD of hun ouders of docenten, in focusgroepen om er zeker van te zijn dat haar onderzoek aansluit bij hun dagelijkse praktijk en hulpvragen. Vervolgens ontwikkelt zij behandelingen of gebruikt ze reeds bestaande en getoetste behandelingen om in een pilotstudie en daarna Randomized Clinical Trials de effectiviteit ervan te toetsen.

Kort CV

Naast haar werk aan de Universiteit Leiden is Boyer mede-eigenaar van Psychologenpraktijk Kuin in Haarlem. Hier werkt ze als GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor met een specialisatie in de diagnostiek en behandeling van ADHD en Autisme.

Boyer behaalde in 2016 haar PhD in de Klinische Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze ontwikkelde ‘Zelf Plannen’, een cognitieve gedragstherapie om jongeren met ADHD hun school- en huiswerk te leren plannen en organiseren. In haar proefschrift heeft ze onderzocht of jongeren met ADHD het moeilijker vinden dan neurotypische jongeren om te plannen en of je dit kan behandelen met ‘Zelf Plannen’.

Daarna heeft ze met een subsidie van ZonMw ‘Zelf Plannen’ kunnen implementeren in de klinische praktijk en kon ze onderzoeken door wie Zelf Plannen gebruikt wordt, hoe Zelf Plannen gebruikt wordt en hoe effectief het is in de reguliere klinische praktijk. Inmiddels is op basis van haar onderzoek CGT gericht op planningsvaardigheden van jongeren met ADHD opgenomen in de GGZ Zorgstandaarden.

Naast ‘Zelf Plannen’ heeft ze ook andere behandelprotocollen geschreven die zij onderzocht, waaronder: ‘Zelf Oplossingen Bedenken’ en ‘Mijn Slaap Plan’.

Vanaf 2006 tot 2023 werkte ze bij de UvA als onderzoeksassistent, promovenda, en universitair docent, en gaf ze de cursussen Infant Mental Health, Klinische Gespreksvaardigheden en Ontwikkelingspsychopathologie. Hiervoor ontving zij in 2015 de Christiaan Hamaker Docent van het jaar prijs op de UvA.

Promovendi

  1. Met behulp van een subsidie van het NRO doet Boyer met promovenda Kim Wolters onderzoek doen naar de effectiviteit van een interventie gericht op leren plannen (Plannen op School: PLOS) binnen het voortgezet onderwijs. Dit onderzoek is in samenwerking met Prof. Dr. Saskia van der Oord (KU Leuven) en Prof. Dr. Barbara van den Hoofdakker (Accare Research Center Groningen).
  2. Promovenda Finja Marten doet onderzoek naar de voorspellers van slaapproblemen en de relatie met onderliggende mechanismen bij adolescenten met ADHD. Dit onderzoek is in samenwerking met Prof. Dr. Saskia Van der Oord, Prof. Dr. Dieter Baeyens en Prof. Dr. Marina Danckaerts van de KU Leuven.
  3. Promovenda Lena Keuppens doet onderzoek naar de effectiviteit van een cognitieve gedragstherapeutische slaapinterventie (SIESTA) bij adolescenten met ADHD. Dit onderzoek is in samenwerking met Prof. Dr. Saskia Van der Oord, Prof. Dr. Dieter Baeyens en Prof. Dr. Marina Danckaerts van de KU Leuven.
  4. Promovendus Luka Todorovic doet onderzoek naar digitaal welzijn bij adolescenten met en zonder ADHD. Dit onderzoek is in samenwerking met Dr. Helle Larsen en Dr. Annabel Bogaerts van de Universiteit van Amsterdam.

Universitair docent

  • Faculteit der Sociale Wetenschappen
  • Instituut Psychologie
  • Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie

Werkadres

Pieter de la Court
Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden

Contact

  • Vereniging voor Cognitieve Gedragstherapie Wetenschapscommissie Najaarscongres
  • RINO Amsterdam Hoofddocent Neurobiologische Ontwikkelingsstoornissen bij de GZ-opleiding
  • Psychologenpraktijk Kuin Supervisie geven aan cognitief gedragstherapeuten in opleiding
  • Olympia BKM B.V. Verhuur van praktijkruimtes aan zelfstandige psychologen
  • Psychologenpraktijk Kuin Cliënten diagnosticeren en behandelen als GZ-psycholoog/Cognitief Gedragstherapeut
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.