Arjen de Vetten
Onderzoeker
- Naam
- Dr. A.J. de Vetten
- Telefoon
- +31 71 527 1771
- a.j.de.vetten@iclon.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-0704-5290
Arjen is onderwijsadviseur en onderzoeker bij het ICLON, Universiteit Leiden.
Meer informatie over Arjen de Vetten
Promovendi
Arjen is onderwijsadviseur en onderzoeker bij het ICLON, Universiteit Leiden. Arjen heeft een brede kennis van en ervaring met algemene didactiek. Daarnaast specialiseert Arjen zich in arbeidsmarktvoorbereiding, methodologie van onderwijsonderzoek (waaronder learning analytics) en de didactiek van statistiekonderwijs (van primair tot hoger onderwijs).
Arjen volgde de bachelor International Economics and Finance aan de Universiteit van Tilburg en Economics (cum laude) aan de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft functies vervuld als (universitair) docent methodologie en statistiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Leiden en als lerarenopleider rekenen-wiskunde aan de Hogeschool iPabo Amsterdam. In 2018 promoveerde hij aan de Vrije Universiteit Amsterdam op een onderzoek naar het toerusten van pabo-studenten om statistiek te geven op de basisschool.
Onderwijs
- Onderwijsadviseur
- Docenttrainer
Onderzoek
Arjens eerste onderzoekslijn is gericht op de didactiek van statistiekonderwijs, van primair tot hoger onderwijs. In het bijzonder richt hij zich op de vraag hoe kinderen, scholieren en studenten op een betekenisvolle manier kunnen leren om op basis van steekproeven uitspraken te doen over populaties.
Arjens tweede onderzoekslijn is gericht op de methodologie van onderwijsonderzoek. Voorbeelden van waar hij zich op richt zijn de methodologie van learning analytics-onderzoek (bijvoorbeeld de bijdrage van kwalitatief onderzoek aan learning analytics-onderzoek), ontwerponderzoek en de methodologie van formatieve interventies ('change laboratories').
Onderzoeker
- ICLON
- Onderzoek
- Kusters M.C.J., Rijst R.M. van der, Vetten A.J. de & Admiraal W.F. (2023), University lecturers as change agents: how do they perceive their professional agency?, Teaching and Teacher Education 127: 104097.
- Kusters M., van der Rijst R.M., de Vetten A. & Admiraal W. (2023), University lecturers as change agents: how do they perceive their professional agency?, Teaching and Teacher Education 127: 104097.
- Vetten A.J. de, Schoonenboom J., Keijzer R. & Van Oers B. van (2023), Pre-service primary school teachers’ knowledge during teaching informal statistical inference, Statistics Education Research Journal 22(2): Article 12.
- Vetten A.J. de (2021), Workshop data en statistiek. [overig].
- De Vetten A.J., Schoonenboom J., Keijzer R. & Van Oers B. (2019), Pre-service Teachers and Informal Statistical Inference: Exploring Their Reasoning During a Growing Samples Activity. In: Burrill G. & Ben-Zvi D. (red.), Topics and Trends in Current Statistics Education Research: International Perspectives.. New York: Springer. 199-224.
- De Vetten A.J., Schoonenboom J., Keijzer R. & Van Oers B. (2019), Pre-service primary school teachers’ knowledge of informal statistical inference, Journal of Mathematics Teacher Education 22(6): 639-661.
- De Vetten A.J., Schoonenboom J., Keijzer R. & Van Oers B. (2018), The development of informal statistical inference content knowledge of pre-service primary school teachers during a teacher college intervention, Educational Studies in Mathematics 99(2): 217-234.
- De Vetten A. (2018), Development of pre-service primary school teachers' knowledge of ISI during a teacher college intervention. 10th International Conference on Teaching Statistics 8 juli 2018 - 13 juli 2018. Kyoto, Japan: 10th International Conference on Teaching Statistics.
- De Vetten A. (2017), Informal statistical inference and pre-service primary school teachers: the development of their content knowledge and pedagogical content knowledge during a teacher college intervention. Lecture (CERME conference). [overig].
- Smelt A. & De Vetten A.J. (2015), Gemiddelde, mediaan en spreidingsmaten, Huisarts & Wetenschap 58(10): 521-521.
- De Vetten A.J. & Koning P. (2008), Onbemiddelde gemeenten, Sociaal Bestek 70(12): 2-6.
- De Vetten A.J. & Koning P. (2008), Gemeenten zonder bemiddeling, Economisch Statistische Berichten 93(4531): 180-182.
- De Vetten A.J. (2007), Incentives and Regional Coordination in Employment Services nr. 190. Den Haag.