Waarom is spionage in Oostenrijk niet direct verboden?

Nikki Ikani, universitair docent inlichtingen en veiligheid, vertelt bij RTL Nieuws over een nieuwe spionagerel in Oostenrijk en waarom spionage in het land niet altijd verboden is.

Recent is er opnieuw een spionagerel geweest in Oostenrijk. Een oud-medewerker van de Oostenrijkse geheime dienst bleek als spion voor Rusland te werken en jarenlang informatie door te spelen richting Moskou. Dit was overigens niet de eerste keer dat er problemen in Oostenrijk waren rondom spionnen en Russische banden.

Volgens Ikani zijn er verschillende redenen waarom er veel gespioneerd wordt in Oostenrijk. Een van de belangrijkste redenen is dat het niet verboden is om in Oostenrijk te spioneren, zolang het niet de Oostenrijkse staat schaadt. Verder noemt ze dat er 'een aantal internationale organisaties gevestigd in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen', zoals het kantoor van de Verenigde Naties, het bestuurscentrum van de Organisatie voor Veiligheid, Samenwerking in Europa en het Internationaal Atoomenergieagentschap. 'Er werken dus veel diplomaten in de stad en die genieten allemaal immuniteit. Dat is een handige cover voor spionnen' zegt Ikani. Ook is er een historische aspect, gezien Oostenrijk tijdens de Koude Oorlog neutraal was, waardoor de spionnen van de Sovjet-Unie in Oostenrijk hun gang konden gaan.

Volgens Ikani zijn de spionagerellen een klap voor Oostenrijk, omdat ze hierdoor niet worden vertrouwd door andere landen (waaronder Nederland) in de Club van Bern, een informele groep waarin landen inlichtingen delen. Oostenrijk probeert daar verandering in te brengen, maar tot nu toe met weinig succes.

Lees het volledige artikel op de website van RTL Nieuws.