Nederland Veganland

Hoe ziet Nederland eruit als iedereen vegan eet? Op deze en andere vragen geeft Jan Willem Erisman, hoogleraar Evironmental Sustainability, antwoord in een interview met het Leids Universitair Weekblad de Mare.

‘Om dierlijke eiwitten te produceren heb je veel meer ruimte nodig dan voor plantaardige eiwitten, terwijl die met het goede dieet even gezond zijn’, vertelt Erisman. Zo’n dieet zou bestaan uit noten, plantaardige oliën, granen, groenten en fruit. ‘We gebruiken nu 1800 vierkante meter per persoon voor voeding, dat gaat dan terug naar 800 vierkante meter. Je hebt meer natuur, meer ruimte voor huisvesting, meer infrastructuur en hebt daarnaast nog ruimte over voor natuur en recreatie’.

Heel Nederland vegan is toch niet realistisch? ‘Nee’, zegt Erisman. ‘Maar het is ook helemaal niet ons doel dat iedereen vegan wordt. Het gaat om bewustwording. Welke keuzes maken we en wat voor impact hebben die? Het geeft een beeld van hoe Nederland eruit kan zien als we onze manier van eten veranderen.’

Meer weten?

Lees het volledige artikel van de Mare.

Abeelding: Pixabay