Hoe werkte de luchtverdediging van Israël tijdens de aanval van Iran?

Frans Osinga, hoogleraar War Studies bij het Institute of Security and Global Affairs, vertelt in de Volkskrant over de recente vergeldingsaanval van Iran gericht op Israël.

Iran probeerde tijdens de vergeldingsaanval op Israël, die werd gestart op zaterdagavond 13 april, de Israëlische luchtverdediging te ‘verzadigen’, vertelt Frans Osinga. Dit deden zij met een grote hoeveelheid aan drones, kruisraketten en ballistische raketten. ‘Dan is er meer kans dat ze door de verdediging komen.’

De verschillende projectielen werden dus op een verschillend moment vanuit Iran gelanceerd. Kruisraketten zouden er twee uur over kunnen doen om Israël te bereiken, ballistische raketten zouden er binnen twaalf minuten kunnen zijn.

Vrijwel alle drones en kruisraketten werden neergehaald. De rest hiervan stuitte op het Israëlische Iron Dome, het afweersysteem dat ook de raketten van Hamas tegenhoudt. Dit is de volgende schil van Israëls gelaagde verdediging, zegt Osinga. De kruisraketten werden uit de lucht geschoten door jachtvliegtuigen en (mogelijk) een volgende verdedigingslinie, die ‘Davids Slinger’ wordt genoemd: een aan de Amerikaanse Patriots verwant systeem van luchtafweerraketten.

De meeste ballistische raketten, waarvoor om 2 uur 's nachts het luchtalarm afging, werden vernietigd door het Arrow-luchtverdedigingssysteem. Deze ballistische raketten gaan snel, maar volgen een voorspelbare baan.

Osinga benoemt dat het Arrow-systeem wel kwetsbaar is: ‘Je kunt het systeem ook verzadigen door er een heleboel raketten en drones op af te sturen’. Verder is het Arrow-systeem afhankelijk van een goed werkend radarsysteem: ‘Als Iran dat treft, werkt de luchtverdediging niet meer.’

Lees meer op de website van de Volkskrant: