Podcast: Hoe transparant is onze bestuurscultuur?

Een ‘nieuwe bestuurscultuur’. Sinds een paar jaar gaat het er veel over. Hoe ziet onze bestuurscultuur er eigenlijk uit en hoe verander je zoiets? Deze vraag staat centraal in de podcast Het Spel & De Macht. Iedere aflevering draait om één thema uit onze bestuurscultuur. Deze week is een nieuwe aflevering verschenen waarin geheimhouding en transparantie centraal staan.

Met een 'nieuwe bestuurscultuur', probeert de overheid transparanter te worden. Hoe ziet dat er concreet uit? Wat moeten/mogen/willen politici nu en in de toekomst delen met het publiek? En stoppen we dan helemaal met achterkamertjespolitiek, of blijft geheimhouding soms noodzakelijk? In de podcast zijn te gast Annemarie Drahmann, jurist bij Universiteit Leiden, en Eleni Braat, historicus bij Universiteit Utrecht.
Annemarie Drahmann vertelt hoe en waarom de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob), vervangen is door de Wet Open Overheid (Woo) en wat dat betekent voor politici en journalisten. Kan Rutte zijn SMS'jes blijven wissen? En zijn verloren memo's binnenkort verleden tijd?
Eleni Braat deed onderzoek naar de voorloper van de AIVD: de BVD. Ze vertelt hoe geheimhouding in die organisatie werkt. Wat kun je wel en niet delen met de buitenwereld en hoe kan je als organisatie dan gecontroleerd worden?

Het Spel & De Macht is een podcast van het CNPB van Universiteit Leiden en het Montesquieu Instituut. Redactie en productie door: Caelesta Braun, Simon Otjes en Arend Viëtor.

De aflevering over geheimhouding terugluisteren

Alle afleveringen van Het Spel & De Macht zijn te vinden op:
Spotify
Apple Podcast