Pablo Mendes de Leon over de krimp van Schiphol
De rechter heeft een streep door het besluit van Kabinet gezet om Schiphol te laten krimpen. Terecht, zegt emeritus hoogleraar Lucht- en Ruimterecht Pablo Mendes de Leon. "De procedure van het kabinet klopt niet en de normen die zijn afgesproken werden niet gerespecteerd. Dat de luchtvaartsector het kort geding tegen de staat heeft gewonnen, was eigenlijk onafwendbaar.”
Mendes de Leon wijst erop dat alle betrokkenen moeten worden geraadpleegd voordat de overheid dit soort beslissingen kan nemen. "De sector is overgeslagen in de totstandkoming van deze maatregelen. Dit is verplicht en Mendes de Leon snapt niet waarom het kabinet het niet heeft gedaan. Vanuit Europese context wordt er gepraat over een 'balanced approach'. Dat is eigenlijk niks anders dan het poldermodel. Dat is een typisch Nederlands instituut, maar dat is niet gehanteerd. De maatregelen werd nu gewoon gebracht als een machtsorder... Hij vindt dit 'buitengewoon griezelig'.”
Maar dat betekent dus niet dat de krimp volledig van de baan is, zegt Mendes de Leon. “Integendeel. De Nederlandse staat zou nog altijd andere onderzoeken in kunnen stellen naar het niveau van geluidsoverlast. Het begint er steeds meer op te lijken dat de krimp het uiteindelijke doel is, terwijl dat eigenlijk de beperking van geluidsoverlast hoort te zijn.', zegt hij. 'En dat kun je nog op diverse manieren trachten te bereiken.”
Hij stelt dat ook vanuit Europese wetgeving blijkt dat de Nederlandse staat niet zomaar terug kan grijpen op een reductie van het aantal vliegbewegingen. “Dat moet echt het laatste redmiddel zijn, terwijl het nu juist als een soort reddingsboei werd gepresenteerd.”