Annemarie Drahmann over nieuwe Europese regelgeving voor standplaatshouders

Onrust bij lokale standplaatshouders in Utrecht. Ondernemers die al decennialang op een vaste plek staan zijn daar met de nieuwe europese regelgeving niet meer van verzekerd. Geen voordeel meer voor zittende ondernemers en dit leidt tot grote onzekerheid en frustratie bij de ondernemers.

Met de nieuwe Europese aanbesteding worden standplaatsen op een nieuwe manier verdeeld. Alle ondernemers uit de Europese Unie mogen straks meedingen. Gelijke kansen voor iedereen, zeker bij zoiets als vergunning aanvragen waar maar een beperkt aantal van is. Een lokale standhouder voortrekken mag niet, waardoor kramen niet meer op een vaste plek komen te staan. Oftewel geen voordeel meer voor zittende ondernemers.
"Het aantal kiosken/standplaatsen is vaak beperkt per gemeente. Als één ondernemer daar altijd mag blijven zitten dan heeft die toch een financieel voordeel ten opzichte van andere ondernemers", aldus Annemarie Drahmann, universitair hoofddocent bestuursrecht in Leiden voor RTL Nieuws.
Utrecht is voortrekker maar ook andere gemeenten moeten de standplaatsen straks europees aanbesteden met als gevolg dat lang bestaande kramen verdwijnen.

RTL Nieuws (vanaf 19.42 min)