‘Met het Rembrandt-project leren we wat de grenzen van onze apparaten zijn’

In het Leidse Museum De Lakenhal staat momenteel een piepkleine 3D-print van een beeld van Rembrandt. Het beeld is zo klein, dat bezoekers het niet met het blote oog kunnen zien. Onderzoeksanalist Rachel Doherty en universitair docent Daniela Kraft geven in de NRC toelichting over het kunstwerk.

Het project rond het plastic beeld is opgezet door de Leidse beeldhouwer Jeroen Spijker. Hij ontwierp het minibeeldje op basis van een bronzen beeld van Rembrandt dat hij zelf eerder maakte. Dat beeld is in samenwerking met Kraft en Doherty digitaal gescand en vervolgens zo klein mogelijk geprint. Zij maakten in 2020 met deze 3D-printer al de kleinste boot ter wereld.

Het Rembrandt project draagt bij aan hun wetenschappelijk onderzoek, zeggen Kraft en Doherty. Zij bestuderen microzwemmers: microscopisch kleine deeltjes die zelfstandig door een vloeistof bewegen. Ze printen deze zwemmers zelf met hun nauwkeurige 3D-printer. ‘Met het Rembrandt-project leren we wat de grenzen van onze apparaten zijn. Hoe klein kunnen we printen?’

Meer weten?

Lees het volledige artikel op de website van de NRC ().