Gigantische naaktslak met lange penis ontdekt in Montenegro

Tijdens een expeditie in de Tara Canyon in Montenegro, ontdekten een team van internationale wetenschappers een nieuwe slakkensoort. Deze naaktslak is twintig centimeter lang en heeft een penis die wel tot zeven keer zijn lichaamslengte kan zijn. ‘Mensen denken vaak dat we zo’n beetje alle dier- en plantensoorten al wel hebben ontdekt,’ zegt Hoogleraar Kenmerkevolutie en Biodiversiteit Menno Schilthuizen in Scientas.

Onderzoekers vonden de naaktslakken onder een overhangend deel van de rotsen in de Tara Canyon, de diepste kloof van Europa. Met hun bruingrijze kleur en relatief scherpe rug, waren de dieren eerst niet te onderscheiden van keelbackslakken (Limax cinereoniger). Na een analyse in het Universitair DNA-lab van Verona, ontdekte Schilthuizen en zijn team dat het wel degelijk om een nieuwe soort gaat.

Meer weten?

Lees het volledige artikel op de website van Scientias.