Frans Osinga bij de NOS over Bidens strategie

Frans Osinga, bijzonder hoogleraar War Studies verbonden aan ISGA, legt bij de NOS uit hoe het continu waarschuwen een strategie van Biden is om invasie te voorkomen.

De spanningen tussen Rusland en Oekraïne lopen al een tijd op. Drie maanden geleden al waarschuwde de VS voor een Russische invasie in Oekraïne. President Biden probeert aan de hand van satellietbeelden en informatie uit inlichtingenrapporten de rest van de wereld ervan te overtuigen dat Poetin een offensief plant. Dit wordt door experts gezien als een nieuwe strategie. Osinga legt uit dat de vraag is in hoeverre deze beweringen, die steeds alarmistischer van toon worden, gebeuren op speculatieve gronden.

Optie uit handen

Of Rusland 100 procent zeker van plan is om Oekraïne aan te vallen, maakt volgens Osinga voor de Amerikaanse strategie niet eens uit:Het uitbrengen van deze informatie plaatst de Russen voor een strategisch feit. De Amerikanen zeggen als het ware: je kunt dit wel overwegen, maar door het naar buiten te brengen ontnemen we je deze optie. Je verrast ons niet meer, want al onze bondgenoten zijn gealarmeerd.

Lees het volledige artikel van de NOS hier

Frans Osinga is sinds 2010 hoogleraar aan de Nederlandse Defensie Academie in Breda. Hij promoveerde aan de Universiteit Leiden en was research fellow van Instituut Clingendael. Ook was hij gevechtsvlieger bij de Koninklijke Luchtmacht en werkzaam voor de NAVO. De bijzondere leerstoel aan de Universiteit Leiden wordt mogelijk gemaakt door de KVBK, de Koninklijke Vereniging ter Beoefening van de Krijgswetenschap.