Wimar Bolhuis: 'Logisch dat kabinet wacht met beloofde investeringsfonds'

Het investeringsfonds van tientallen miljarden, waar het kabinet sinds eind 2019 reikhalzend naar uitkeek, is voor onbepaalde tijd in de koelkast gezet. Alle aandacht gaat nu uit naar de bestrijding van het coronavirus en het is onduidelijk wanneer het fonds opgetuigd kan worden.

Wimar Bolhuis

Het investeringsfonds werd met Prinsjesdag aangekondigd. Het was een fonds ter waarde van tientallen miljarden, waarmee de komende decennia geïnvesteerd zou worden in 'duurzame economische groei en toekomstige welvaart'.

Het is heel logisch dat het kabinet nu even wacht met het fonds, zegt universitair docent Wimar Bolhuis bij RTL Z. 'Anders springt iedere politieke partij erop om het fonds te gebruiken om coronazaken te verlichten. Beter dat je even wacht tot een rustiger moment, zodat je er dan kalm over kan nadenken en sowieso beter weet wat de economische vooruitzichten zijn.'