André Gerrits bij de Universiteit van Nederland Podcast over de populariteit van Stalin

Stalin maakte van de Sovjet-Unie een supermacht, maar was ook een meedogenloos leider en bracht miljoenen mensen om het leven, waaronder velen van zijn eigen volk. Waarom dragen sommige Russen hem dan nog steeds op handen? Historicus André Gerrits geeft in deze podcast een lesje Russische Geschiedenis.

De Februarirevolutie van 1917 bracht een einde aan het tsaristische regime van de Romanov’s. Er werd een tijdelijke regering ingesteld, maar deze regering was niet in staat om de lopende oorlog tegen Duitsland te beëindigen, wat een hoop ellende en armoede met zich meebracht. Uit onvrede werd er in oktober een staatsgreep gepleegd door de bolsjewieken onder leiding van Lenin (de Oktoberrevolutie) en kwam de macht in handen van de Communistische partij. Stalin was lid van deze partijd en onderhield de partij financieel door zijn rol als ‘bankrover’. Zijn status binnen de partij groeide en al voor de dood van Lenin wist hij zich op te werken tot secretaris-generaal, een enorm machtige positie. Gerrits stelt dat Stalin meer macht wist te verkrijgen binnen de Sovjet-Unie dan meer welbespraakte bolsjewistische politici zoals zijn grote rivaal Trotski. Trotski was een schitterende redenaar, maar door Stalin’s populariteit bij het ‘gewone volk’, wist hij uiteindelijk de machtsstrijd te winnen.

Luister de volledige aflevering met André Gerrits terug op de website van de Universiteit van Nederland Podcast.