'Erkenning van het historische onrecht belangrijk bij roofkunst'

Nederlandse museumdirecteuren kondigden in maart 2019 nieuwe stappen aan met betrekking tot de teruggave van koloniale roofkunst. Wat heeft dit opgeleverd?

Evelien Campfens

In De Groene Amsterdammer gaat promovenda Evelien Campfens in op de stappen die Nederlandse museumdirecteuren sindsdien namen. Ze stelt onder meer dat de erkenning van het historische onrecht belangrijk is. De focus voor musea zou wat haar betreft dan ook moeten liggen op onderzoek en dialoog. Het is in haar ogen goed dat het thema met de richtlijn serieus op de agenda is gezet.

Toch is ze kritisch. Campfens vindt de richtlijn nogal bureaucratisch ingestoken. 'Er worden vragen gesteld waar lastig een eenduidig antwoord op te geven valt. Bij sommige claims bijvoorbeeld de vraag of de historische of culturele waarde van een object buiten Nederland groter is dan wanneer het in Nederland zou blijven. Maar wie bepaalt dat?'