Eefje Cuppen spreekt in de podcast Uit de Ivoren Toren over protesten tegen windenergie

Conflicten zijn goed! Dat stelt Eefje Cuppen, Professor Governance of Sustainability bij het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden. Maar hoe zit het dan met de energietransitie? Deze verloopt zeer traag in Nederland.

‘We leven in een land wat niet bepaald veel ruimte over heeft’ zegt Cuppen. ‘Het is daarom ook niet vreemd dat wat alles dat ruimte inneemt, conflict oplevert.’ Het is wellicht overdreven dat er weerstand is tegen windenergie. Het CBS meldt namelijk dat het aandeel windenergie aan de totale opwekking van energie maar 1,7% bedraagt. Hoe kan het dan dat er nu al weerstand is tegen windenergie? Cuppen zegt daarover het volgende: ‘Een groot verschil met de nieuwe energiebronnen is dat energie veel meer aanwezig wordt in ons landschap. Nu wordt energie op grote schaal opgewekt, ver weg op een industrieterrein. Het systeem waar we naartoe gaan wordt een systeem dat decentraal is’.

CO2

Een argument tegen de lokale weerstand van windenergie is dat CO2 wordt gereduceerd. Weegt dit argument niet zwaarder dan de lokale belangen? ‘Wanneer we puur en alleen vanuit duurzaamheid zouden redeneren zouden we waarschijnlijk in een groene dictatuur willen wonen’ zegt Cuppen. ‘Maar we wonen niet in een dictatuur en dat willen we ook niet. We wonen in een democratie en inherent aan democratie is conflict. We hebben allemaal verschillende visies en belangen’.

Luister de volledige podcast via Spotify en Apple Podcasts.

Benieuwd naar andere podcasts uit de serie ‘Uit de Ivoren Toren’ van de universiteiten Leiden-Delft-Erasmus? Zie het overzicht hier.