Genderopvattingen vader sterkere invloed opvoeding dan van moeder

Uit onderzoek van professor Mesman blijkt dat genderopvattingen van de vader meer invloed hebben op de opvoeding dan die van de moeder. Daarover schrijft de website van The Good Men Project. De studie maakt deel uit van het langlopende Boys will be boys?-programma gericht op de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen in de eerste vier jaar van hun leven.

De manier waarop vaders met hun zoons en dochters omgaan lijkt meer invloed te hebben op hoe agressief de kinderen zijn dan de behandeling van jongens en meisjes door moeders. Bovendien heeft de manier waarop vaders hun jongens en meisjes anders behandelen meer te maken met hun genderopvattingen, terwijl moeders hun jongens en meisjes vaker verschillend behandelen, ongeacht hun genderopvattingen.

Langlopend onderzoek

De studie maakt deel uit van het langlopende Boys will be boys?-programma. Dit is gericht op de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen in de eerste vier jaar van hun leven. Tweeoudergezinnen met twee kinderen van ongeveer 12 maanden en tweeënhalf tot drieënhalf werden uitgenodigd om drie jaar aan het onderzoek deel te nemen; 299 gezinnen doen mee. Het onderzoek dat The Good Men Project beschrijft, kijkt naar de resultaten in de eerste twee levensjaren: aan het begin en vervolgens een jaar later.

Het hele artikel lees je op de site van de The Good Men Project.

Judi Mesman onderzoekt de rol van gender-, cultuur- en sociaaleconomische factoren van ouders en kinderen bij het vormgeven van ouder-kind interacties en ontwikkelingswegen, met speciale focus op observationeel onderzoek naar gevoelig ouderschap. Judi Mesman is decaan van de Leiden University College The Hague (LUC) en hoogleraar in de interdisciplinaire studie van maatschappelijke uitdagingen.