Els de Busser in RTL Nieuws over actieve handel in privégegevens uit kentekenregister

Er blijkt een levendige handel plaats te vinden in de miljoenen namen en adresgegevens die in het kentekenregister van de RDW staan. De afgelopen maanden hield RTL Nieuws het illegale aanbod van deze gegevens in de gaten. Het RDW was hier niet van op de hoogte en is samen met de politie een onderzoek gestart.

Verschillende experts vinden de handel schokkend. Els de Busser, docent cybersecurity aan de Universiteit Leiden en de Cyber Security Academy zegt het zeer verontrustend te vinden: "Zeker met het van kracht worden van de Europese privacywetgeving vorig jaar is het van groot belang dat gegevensbeschermingsregels worden nageleefd."

De gegevens uit het kentekenregister kunnen voor allerlei doeleinden worden gebruikt volgens De Busser: "Stel, iemand gaat naar de langetermijnparking van Schiphol, waar veel mensen hun auto achterlaten voor ze op vakantie gaan. Je noteert daar een aantal kentekens, en gaat dan vervolgens proberen in te breken bij hen." Maar de verkoop van deze gegevens kunnen ook gevaarlijkere gevolgen hebben, zoals stalking en andere vormen van lastigvallen en intimidatie.

Lees het volledige artikel op RTL Nieuws.