Tanja Masson-Zwaan is Mr. van de week

Onlangs werd Tanja Masson-Zwaan, verbonden aan het Instituut voor Lucht- en Ruimterecht, benoemd tot erelid van de Nederlandse Vereniging voor Ruimtevaart (NVR). Het juristenmagazine Mr. Online zette haar in de spotlights als 'Mr. van de week'.

Tanja Masson-Zwaan

Masson-Zwaan zegt dat ze altijd veel heeft gedaan om het ruimterecht zichtbaarheid te geven binnen de ruimtevaart. 'In deze tijd waarin de ruimtevaart privatiseert en steeds commerciƫler wordt is het belangrijk dat nieuwe spelers zoals startups en universiteiten weten dat er VN-ruimteverdragen zijn en dat Nederland een Wet ruimtevaartactiviteiten heeft.'

Verder is ze 25 jaar bestuurslid geweest, waarvan negen als voorzitter, van het International Institute of Space Law, en was ze medeoprichter van Women in Aerospace Europe. 'Want gender equality is heel belangrijk en daar zet ik me graag voor in', zegt Masson-Zwaan, het eerste vrouwelijke erelid van de NVR.

In het artikel vertelt de universitair docent ook wie haar grote inspiratiebron is en waarom ze zelf waarschijnlijk nooit in een raket zal stappen.