Marco Roos in Leidsch Dagblad: 'echte natuur blijft niet netjes binnen de lijnen'

Groen en biodiversiteit staan tegenwoordig hoog op de agenda bij gemeenten. Maar eigenlijk weten gemeenten niet goed wat deze woorden daadwerkelijk betekenen, meent bioloog Marco Roos. Terwijl gemeenten de natuur zien als iets functioneels dat netjes binnen de lijntjes moet, vindt Roos juist dat je de natuur zoveel mogelijk haar gang moet laten gaan.

'Het is geen snoepwinkel waar je naar believen een vleermuis of een vogel uit kunt kiezen. Biodiversiteit is niet altijd lief, leuk en aaibaar Meestal jeukt het, kriebelt het of wat dan ook. Schimmels, dood hout vol met larven, paddenstoelen tussen de stoeptegels, dát is biodiversiteit.'

Lees hier het volledige interview met Roos:

Leidsch Dagblad: Bioloog Marco Roos: 'Biodiversiteit is niet leuk, lief en aardig, maar jeukt en kriebelt'

Eerder verschenen onderstaande artikel en video op onze website, waarin Marco Roos ons meenam op safari op het Bio Science Park.

Universiteit Leiden - Op safari op het Bio Science Park