Universiteit Leiden

nl en

Robbert van Eijk bij de NOS over de online advertentiemarkt

Steeds meer bedrijven kijken mee terwijl jij surft op het internet. Robbert van Eijk, duale promovendus in het programma van Leiden University Dual PhD Centre, schreef hier zijn proefschrift over. Op 29 januari 2019 is van Eijk gepromoveerd op zijn onderzoek naar online privacy.

Uit onderzoek blijkt dat de achterkant van de advertentiemarkt nog ondoorzichtiger en ingewikkelder is dan werd gedacht. Veel mensen weten wel dat advertenties worden aangepast aan je surfgedrag en interesses, maar op welke manier dat precies gebeurt, is voor de meesten een raadsel.

Realtime bidding

Websites gebruiken de techniek ‘realtime bidding’, hiermee wordt bepaald tegen welke prijs een advertentieruimte kan worden verkocht. Hiervoor moeten bedrijven weten wat de interesses zijn van het publiek. Dit wordt bepaald op basis van je locatie, maar ook op basis van de pagina's die je bezoekt. Uit onderzoek van Van Eijk blijkt dat er in de praktijk duizenden bedrijven bezig zijn met realtime bidding: ‘Een paar jaar geleden hadden we het nog over tientallen bedrijven die meekijken, nu zijn het er honderden.’

Privacy-impact

Van Eijk heeft een manier gevonden om te meten wat de privacy-impact van deze advertentiemarkt is. Met zijn onderzoek ontdekte hij dat er ontzettend veel gespecialiseerde bedrijfjes zijn die in een klein deel van de advertentiemarkt opereren. ‘Soms wordt informatie aan de achterkant uitgewisseld, zonder dat dat in je browser te zien is’, aldus van Eijk.

Lees hier het volledige artikel. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.