Mag je Syrische vluchtelingen om hun denkbeelden weigeren? Marlou Schrover bij NPO Radio 1

Eén op de vijf Syrische vluchtelingen die via de Turkije-deal naar Nederland wil komen, mag ons land niet in. Er blijkt te worden gescreend op de denkbeelden van die vluchtelingen. Ondanks dat het geen nieuwe ontwikkeling is, is het toetsten op deze wijze officieel niet toegestaan, zo zegt hoogleraar migratiegeschiedenis Marlou Schrover.

Screenen op denkbeelden die niet stroken bij de Nederlandse waarden en normen wordt al decennia lang gedaan, zo vertelt hoogleraar migratiegeschiedenis Marlou Schrover. Toch is Schrover, aangesloten bij de Universiteit van Leiden, verrast door het bericht: “Meestal wordt het wat verkapt gezegd. In eerdere gevallen is er ook geselecteerd, maar dan was er minder openheid over de criteria”.

Ondanks dat het geen nieuwe ontwikkeling is, is het toetsten op deze wijze officieel niet toegestaan. “De vluchtelingenwet zegt wie recht hebben op een vluchtelingenstatus. Dat gaat om mensen die vervolgd zijn, die niet door hun eigen overheid beschermd worden. Dat is het enige criterium waarop je zo’n status krijgt”, aldus Schrover.

Luister naar het hele bericht op NPO Radio 1