Samenleving kan niet zonder geesteswetenschappen

Herstel de balans in onze financiering, vragen de decanen van acht Nederlandse faculteiten geesteswetenschappen.

Minister van Engelshoven (OCW, D66) denkt na over een nieuw financieringssysteem voor universiteiten en hogescholen. Bèta- en technische opleidingen vragen meer geld om de studentengroei bij hen aan te kunnen. Een reëel scenario lijkt een verschuiving van budget naar die opleidingen. Bij een ongewijzigd totaalbudget betekent dit minder geld voor andere wetenschapsgebieden, waaronder geesteswetenschappen. Daar is echter juist een structurele ophoging nodig. Om onze wetenschappers reële werkomstandigheden te bieden en studenten een passende studieomgeving.

De samenleving kan niet zonder de geesteswetenschappen. Zie actuele discussies over de invloed van social media, de nationale identiteit, westerse waarden en de wortels van onze cultuur, gevolgen van achterstanden in taalontwikkeling en de vraag of de overheid orgaandonatie als norm mag opleggen. Al deze kwesties vragen om beschouwing en verdieping.

Verder lezen?

Lees het volledige artikel bij het NRC.