KLM komt niet los van Air France

De luchtvaartmaatschappij KLM maakt winst, maar komt niet los van Air France waar voortdurend arbeidsconflicten voorkomen en de winst onder druk staat. Een ontvlechting van de KLM is echter complex.

Pablo Mendes de Leon

‘Hoewel de situatie zorgelijk is, hebben wij geen invloed op de besluitvorming bij KLM. Onze rol is op dit moment hooguit dat we tegen de raad van bestuur kunnen zeggen of dit nog een gezonde situatie is,’ zegt voorzitter Pablo Mendes de Leon van de Stichting Administratie Kantoor KLM (SAK I) en tevens hoogleraar lucht- en ruimterecht universiteit van Leiden. De keuze om zonder Air France verder te gaan ligt helaas niet bij KLM. ‘Wij komen in beeld als er bijvoorbeeld een nieuwe constructie van de aandeelhoudersstructuur komt,’ aldus Pablo Mendes de Leon.