WIV: Een slepende of vruchtbare discussie?

Je kunt veel bezwaren aanvoeren tegen het houden van referenda, maar als het aanstaande referendum over de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (WIV, door velen aangeduid met de actiekreet Sleepwet) één positief ding heeft losgemaakt, dan is het wel politiek engagement bij grote groepen, vooral ook jongere, burgers.

Dat moet ik ook de actievoerende studenten meegeven. Zij hebben de (nog bestaande) wettelijke mogelijkheid tot het aanvragen van een raadgevend referendum aangegrepen om uiting te geven aan hun zorgen over de reikwijdte en gevolgen van de nieuwe wetgeving op de geheime diensten voor zaken als privacy en internetvrijheid. Met een zondags duwtje van Lubach werden de benodigde handtekeningen verkregen en kan Nederland zich opmaken voor een stembusgang op 21 maart aanstaande, niet alleen voor de gemeenteraadsverkiezingen, maar dus ook voor het referendum.

Lees het gehele weblog van Paul Abels op het WIV Weblog.