Olivier Nieuwenhuijse over het redden van archeologisch erfgoed in Raqqa

Raqqa was tientallen jaren een plaats die het hart van archeologen sneller liet kloppen. Archeoloog Olivier Nieuwenhuijse kwam zelf al zo'n 18 jaar in de Syrische stad, om de archeologische kunstschatten te bestuderen. Nu ligt de stad en omgeving in puin. Aan Nieuwsuur vertelt de Leidse archeoloog wat hij doet om toch nog iets van het erfgoed te behouden. 'We redden wat er te redden valt.'

In 2014 riep Islamitische Staat Raqqa uit tot hoofdstad van het kalifaat. "We weten allemaal wat voor verschrikkelijke dingen er vervolgens zijn gebeurd. IS heeft ook heel erg huisgehouden in musea, depots en andere archeologische monumenten. De verwoesting is enorm," aldus Nieuwenhuijse. Daarom ontstond vanuit de Universiteit Leiden het idee om iets te doen voor het behoud van het Syrische erfgoed. "En dan specifiek voor dat van Raqqa, omdat dat jarenlang onze eigen achtertuin was. We willen de Syriërs laten weten dat we ze niet laten barsten en proberen te redden wat er te redden valt."

Lees verder bij Nieuwsuur >

Met het project Focus Raqqa wil Nieuwenhuijse een digitale inventaris maken van het geplunderde archeologische museum in Raqqa. Foto's en informatie over opgravingen uit de archieven worden gecombineerd met inventarislijsten uit Syrië. Voor de opsporing van geplunderde stukken wordt samengewerkt met Interpol.

Lees hier een eerder interview met Olivier Nieuwenhuijse over Focus Raqqa >

Andere media over project Focus Raqqa:

NRC: 'Alles op alles om Syrisch erfgoed te redden

KIJK: 'Verdwenen kunst zoeken laat ik aan Interpol over'