Jan Vleggeert: 'Nederland moet bronheffing inzetten tegen belastingparadijs'

Om belastingparadijzen tegen te gaan, moet Nederland een zogenaamde bronheffing inzetten, een eigen belasting op geld dat naar zo’n paradijs toe gaat. Dit zei Jan Vleggeert, universitair hoofddocent belastingrecht, op 9 juni 2017 toen hij als deskundige werd gehoord door de Parlementaire ondervragingscommissie Fiscale constructies.

Deze commissie doet naar aanleiding van de Panama papers onderzoek naar de werkwijze van trustkantoren en de fiscale adviespraktijk. De tijdelijke commissie verhoort in juni 23 deskundigen en getuigen en richt zich specifiek op twee afzonderlijke kwesties: het doorsluizen van kapitaal via in Nederland gevestigde brievenbusfirma's en het wegsluizen van particuliere vermogens naar buitenlandse doelvennootschappen.

Nederland verzet zich tegen het inzetten van bronheffing. Vleggeert vindt dat een bronheffing moet worden gekoppeld aan de zwarte lijst. ‘Je moet het Europees regelen en alle lidstaten ertoe verplichten.’ Vleggeert hoopt dat er een cultuurverandering plaatsvindt in politiek Den Haag. ‘Wil je echt met het product “belastingontwijking” de boer opgaan?’

Het hele verhoor is terug te zien op de website van de Tweede Kamer. Het Fianancieele Dagblad heeft verslag gedaan van dit verhoor.