Janneke Vink: "Bescherm dieren op dezelfde manier als kinderen"

Rechtsfilosofe Janneke Vink was op 1 april 2017 te horen op de Belgische radio VRT. Ze sprak daar over dierenrechten, mede naar aanleiding van de beelden die opdoken van de mishandelde varkens in het slachthuis van Tielt.

Janneke Vink, promoveert op dierenrechten, en bekijkt die vanuit juridisch en filosofisch perspectief. Ze vindt het onlogisch om dieren uit te sluiten van een aantal grondrechten, zo vertelt ze in een interview op de Belgische radio VRT. "Je moet alleen rekening houden met relevante gelijkenissen en verschillen. En in dit geval is de relevante gelijkenis dat dieren pijn kunnen ervaren en last hebben van mishandeling, net zoals mensen." Vink maakt de vergelijking met de politieke en juridische positie van kinderen. Zij kunnen ook niet naar de rechter stappen, maar ze hebben wel afdwingbare rechten. "Net zo zou je dierenadvocaten kunnen hebben."

Eerder schreef Janneke Vink al een blog over dierenrechten, genaamd: If slaughterhouses had glass walls...