Beste online docent Sjoerd Douma gaat over grenzen

Hoogleraar Internationaal en EU Belastingrecht Sjoerd Douma werd vorige week uitgeroepen tot beste docent op Coursera, het bekendste platform voor online cursussen. Studenten gaven hem gemiddeld een 9.8 als rapportcijfer. BNR Nieuwsradio en het Leidsch Dagblad wilden dan ook graag meer weten van Douma.

Leidsch Dagblad

Douma geeft in het Leidsch Dagblad aan trots te zijn op de prijs. "Het laat zien dat de Universiteit Leiden, zelfs met de inzet van relatief weinig geld, kan meekomen met de mondiale top van universiteiten.’’ Douma trok met zijn MOOC 'Rethinking International Tax Law' al meer dan 30.000 belangstellenden.

BNR Nieuwsradio

Een online les is efficiënter dan een hoorcollege, stelt Douma op BNR Nieuwsradio. Het is namelijk mogelijk om in een video van vijf minuten dezelfde boodschap over te brengen als in een hoorcollege van anderhalf uur. "Tijdens een hoorcollege ben je minder gefocust doordat je meer het gesprek aangaat en er meer gelegenheid is om uit te wijden."