Bachs ‘Hohe Messe’ moet je niet zingen met solisten

Op 9 december houdt Ton Koopman de jaarlijkse Huizingalezing in de Pieterskerk in Leiden. Niet alleen vertelt hij over de zangers van Bach, hij zal ook de Hohe Messe ten gehore brengen.

Dirigent, organist en klavecinist Koopman – en sinds 2004 hoogleraar oude muziek aan de Universiteit Leiden – zal tijdens de lezing onder meer betogen dat Bachs vocale werken niet goed tot hun recht komen als iedere partij door één stem wordt gezongen. Dat werd lange tijd beweerd door musici zoals Joshua Rifkin, zegt Koopman in een interview met NRC Handelsblad.

‘We weten uit verschillende bronnen dat Bach meerdere zangers per partij wenste,’ zegt Koopman. ‘Aan de Thomasschule in Leipzig studeerden zo’n honderd jongens, waarom zou Bach zich dan tot één stem per partij hebben beperkt? Er was wel degelijk sprake van een koor, dat bestond uit jongens, jonge mannen. En dat waren heus geen Pavarotti’s.’

Koopman zal aan het slot van de lezing de Hohe Messe ten gehore brengen. Dat doet hij met studenten van Koninklijk Conservatorium én de New Yorkse Juilliard School of Music.

Lees hier het volledige interview met Koopman in NRC Handelsblad.

Over de Huizingalezing

De Huizingalezing wordt sinds 1972 jaarlijks georganiseerd. De lezing is een eerbetoon aan de historicus en cultuurfilosoof Johan Huizinga (1872-1945). De lezingen hebben - in de geest van Huizinga’s werk - een cultuurhistorisch dan wel een cultuur- of maatschappijkritisch karakter. De organisatie is in handen van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden, de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde en (vanaf 2014) Elsevier.